Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

مدل های متنوع فرش نایین و اصفهان

فرش نائین

 فرش نائین با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، فرشی نیست که استفاده از پشم‌های ضخیم ایرانی برای آن امتیاز محسوب شود. پشم مصرفی در این فرش از نوع ظریف است و درصد بالایی از آن پشمی است که به آن کرک گفته می‌شود.

طرح‌های رایج در فرش نائین

مهم‌ترین و اصلی‌ترین طرح مورد استفاده در فرش نائین لچک و ترنج است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های فرش نائین

از ویژگی‌های برجسته فرش نائین زمینه رنگی روشن و مات آن است که همراه با ظرافت و دقت در بافت به نقوش متراکم و پر از پیچش سنتی، آرامشی شگفت‌انگیز می‌بخشد. همچنین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، فرش نائین از ابعاد خاصی تبعیت نمی‌کند و در اندازه‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود.

چگونه فرش نائین را بشناسیم؟

فرش‌هایی که برای مصرف خانواده‌ها به کار می‌رود، ساختاری محکم و پرزهایی بلند دارد تا برای زیر پای افراد دوام بیشتری داشته باشند و چون فرش‌های نائین پرزهای کوتاهی دارند و بیشتر رنگ‌های روشن در آنها به کار رفته، کمتر مورد مصرف خانواده‌هاست و اکثرا برای تزئین به کار می‌روند.

تصویری از یک فرش زیبا بافت اصفهان

مطلب پیشنهادی: بهترین مدل فرش دستباف، چه طرح و چه رنگی؟

فرش قم

قالی‌های قم ابتدا با استفاده از پشم‌های نه‌چندان ظریف وارد بازار می‌شدند ولی در طول زمان هنرمندان قالیباف قمی تحول قالیبافی را به حد تکامل رساندند و با مهارت و توانایی خاص مبادرت به بافت فرش‌های تمام‌ابریشم با رجشمار بسیار بالا کردند. قالی‌های نفیسی که به این ترتیب و با این نخ‌های ظریف ابریشمی به بازار راه یافتند به «گل ابریشم» معروف شدند.

طرح‌های رایج فرش قم

طرح‌های قالی‌های قم مانند رنگ‌های مورد استفاده‌شان از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار هستند. نقشه‌های قالی‌های قدیمی قم از طرح‌هایی مشهور به لچک و ترنج شاه عباسی – محرمات- محرابی و شکارگاه تشکیل می‌شدند. این طرح‌ها که با اقتباس از نقشه‌ فرش‌های کاشان و اصفهان تهیه شده بود به سرعت با خلاقیت طراحان قم متحول و سبک جدیدی در صنعت قالیبافی ایران پدیدار شد. این سبک با ویژگی‌هایی مانند طراحی استادانه و هماهنگی نقوش و رنگ‌آمیزی بدیع و کم‌نظیر به «سبک فرش قم» مشهور شد.

ویژگی‌های فرش قم

عامل تعیین‌کننده برای شناسایی قالی‌های قم تکنیک کار است؛ زیرا روش کار در این قالی‌ها کاملاً منظم و کامل است. اگر به قالی‌های جدید با کیفیت عالی (مثلا قالی‌های کاشان، تهران، کرمان و…) دقیق شویم، در پشت‌شان به‌خصوص در ضخامت پودها، تار یا گره‌ها، کمی بی‌نظمی را خواهیم دید که البته قابل چشم‌پوشی است. این بی‌نظمی در قالی‌های قم مطلقاً وجود ندارد و نظم آنها به نحوی است که گاهی انسان را به تردید می‌اندازد تا جایی است که فکر می‌کند مبادا این قالی با ماشین بافته شده باشد. درواقع می‌توان گفت قالی‌های قم به دلیل ظرافت بسیارشان شهرت دارند.

قالی‌های قم بسیار بادوام بوده و بیشتر جنبه تزئینی دارند و از بهترین تولیدات قالی‌های ایران به شمار می‌روند.

چگونه فرش قم را بشناسیم؟‌

قالی‌های قم از طریق رنگ‌های روشن زمینه آن ـ سفید عاجی، کرم و زرد ـ قابل تشخیص هستند که عموماً این زمینه عاری از ترنج‌ها و لچک‌هاست؛ هر چند که نقش آنها در موضوعاتی که ارائه می‌کنند، دارای پاره‌ای نااستواری‌ها و تغییرپذیری‌هاست ولی در اکثر موارد معرف دو نوع نقش است؛ یکی سرو کوچک استلیزه شده؛ یعنی بته که گاهی مواقع به اشتباه به آن نقش کاشمر می‌گویند و دیگری نقش ظن‌السلطانی که این نقش عبارت است از گلدان مملو از گلی که پرندگان کوچک و زیبایی در بالای آن پرواز می‌کنند.

تصویری از یک فرش زیبا بافت قم

نظر خود را بنویسید

دیدگاه