Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

تاثیر روانشناختی رنگ ها در فرش ایرانی

تاثیر روانشناختی رنگ ها در فرش ایرانی

روانشناختی رنگ در فرش به چه معناست؟ چرا باید در زمان انتخاب و خرید فرش ایرانی به روانشناختی رنگ‌ها دقت کنیم؟ به طور کلی انتخاب و خرید فرش برای خانه یکی از مهم‌ترین تصمیمات در دکوراسیون داخلی است. فرش، همان چیزیست که به دکوراسیون و خانه شما رنگ و روح می‌بخشد و از آنجایی که فرش‌ها در طرح و رنگ مختلف به فروش می‌رسند، شاید در زمان خرید انتخاب برای شما دشوار شود. تاثیر روانشناختی رنگ‌ها د فرش ایرانی مسئله‌ای مهم است که باید بیش از هر چیزی به آن توجه کنید. در ادامه در این مورد صحبت می‌کنیم و شما را برای خرید بهترین فرش بر اساس روانشناسی راهنمایی می‌کنیم.

روانشناختی رنگ در انتخاب فرش ایرانی

زمین جزء اصلی فضای هر اتاق و هر خانه است؛ به همین علت رنگ فرشی که انتخاب می‌کنید تاثیر زیادی در حس شما دارد. در صورتی که به فکر خرید فرش جدید و تغییر دکوراسیون در منزل هستید، وقت آن رسیده است تا با علم روانشناسی رنگ‌ها در فرش آشنا شوید و به خانه خود روحی تازه ببخشید. به طور کلی بر اساس علم روانشناسی رنگ ها، هر رنگ انتقال‌دهنده پیامی خاص است و می‌تواند حس متفاوتی در فرد ایجاد کند. یک متخصص علم روانشناسی رنگ اینگونه بیان می‌کند:

«تمام رنگ‌ها قادر هستند که عکس‌العمل مختلفی در انسان ایجاد کنند»

بر این اساس می‌توان گفت رنگ‌ها عامل ایجاد عکس‌العمل‌های مثبت و منفی هستند. شدت رنگ، میزان رنگ و ترکیب رنگ در این مسئله موثر است. به طور مثال رنگ قرمز بیشترین تاثیر را روی بدن دارد، رنگ آبی بیشترین تاثیر را روی ذهن دارد و به همین ترتیب اکثر رنگ‌ها القاکننده انرژی و حس خاصی هستند.

چرا رنگ در انتخاب فرش ایرانی موثر است؟

رنگ در دکوراسیون خانه شما حرف اول را می‌زند. این مسئله می‌تواند در خصوص رنگ کردن دیوار‌ها باشد یا ست کردن مبل و یا رنگ فرش. در بسیاری از مواقع دیده شده است که یک فرش با طرح بسیار زیبا انتخاب می‌کنیم اما رنگ مناسبی ندارد و همین مسئله سبب می‌شود تا زیبایی چندانی نداشته باشد. رنگ‌ها قابلیت دارند تا فضای اتاق را سرد یا گرم و کوچک یا بزرگ کنند. تمامی این مسائل گویای این است که رنگ در فرش ایرانی موثر است و در زمان خرید باید به تاثیر روانشناختی رنگ ها در فرش ایرانی توجه کنید.

زمان انتخاب فرش برای خانه خود، به فضایی که قرار است فرش را بیندازید توجه کنید. یعنی در نظر بگیرید که فرش را برای اتاق، پذیرایی، آشپزخانه و یا راهرو می‌خواهید. خوشبختانه در بین فرش‌های ایرانی رنگ‌های مختلفی وجود دارد که همین مسئله موجب می‌شود تا دست شما برای انتخاب باز باشد.

تاثیر روانشناختی رنگ‌های گرم در فرش ایرانی

در روانشناسی رنگ ها، رنگ‌های گرم شامل نارنجی، زرد و یا تناژ قرمز هستند. این رنگ‌ها باعث می‌شود محیط اتاق و فضا گرم‌تر از همیشه نمایش داده شود. بر اساس اصول روانشناختی یا روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب فرش، رنگ‌های گرم مانند قرمز که بسیار پرطرفدار است، مناسب مکان‌هایی است که می‌خواهید فضای دنج، گرم و نرمی داشته باشد. رنگ قرمز اصولا باعث انرژی و اشتیاق بیشتر در افراد می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، خرید فرش قرمز باعث افزایش اشتیاق، انرژی، تحریک اشتها و گفت‌وگوی بیشتر می‌شود.

با تمام این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که رنگ‌های گرم مانند قرمز یا زرشکی برای فضاهایی مثل ناهارخوری و آشپزخانه گزینه مناسبی است. در این بین رنگ زرد که رنگی با توناژ گرم شناخت می‌شود، نشان‌دهنده انرژی و خوش‌بینی است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته به ترشح سروتونین یا هورمون شادی کمک می‌کند.

روانشناختی رنگ‌های سرد در فرش ایرانی

بر اساس علم روانشناسی، رنگ‌های سرد موجب ایجاد حس آرامش در فرد می‌شوند. این رنگ‌ها بهترین و مناسب‌ترین رنگ برای فرش‌های اتاق خواب هستند. پس اگر قصد خرید فرش برای اتاق خواب خود را دارید، توصیه می‌کنیم به دنبال رنگ‌های سرد بروید. جالب است بدانید این رنگ‌ها موجب کاهش ضربان قلب در سطح نرمال و کاهش دمای بدن می‌شوند که همین مسئله آرامش را بیشتر می‌کند. از دیگر خصوصیات رنگ‌های سرد در فرش‌های ایرانی می‌توان به بزرگ‌تر نشان داده فضای اتاق اشاره کرد.

در میان رنگ‌های سرد، رنگ آبی محبوب است و در کنار آن رنگ سبز منجر به بیدار کردن حس طبیعت درون انسان می‌شود. در میان تحقیقات صورت گرفته در علم روانشناسی مشخص شده است که رنگ سبز را بیشتر مردم می‌پسندند و باعث تمرکز و خلاقیت در افراد می‌شود. مسلما خرید فرشی که تناژ سبز داشته باشد خاص‌تر خواهد بود.

روانشناختی رنگ‌های خنثی در فرش ایرانی

رنگ‌های خنثی به رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری، کرم و بژ گفته می‌شود. اگر در دکوراسیون‌های ایرانی دقیق شویم می‌بینیم که بیشتر افراد دکوراسیونی با این رنگ‌ها دارند. رنگ‌های خنثی در انتخاب فرش حرف اول را می‌زنند چرا که هیچ‌وقت از رده خارج نمی‌شوند. به طور کلی در میان این رنگ ها، رنگ مشکی اتاق را گرفته‌تر و کوچک‌تر نشان می‌دهد اما بر خلاف آن رنگ‌های کرم و بژ که بسیار پرطرفدار هستند موجب می‌شوند تا خانه شما بزرگ‌تر و شیک‌تر باشد. رنگ‌های خنثی مانند رنگ‌های سرد آرامش و یکنواختی را به همراه دارند و اصولا برای پذیرایی از این رنگ‌ها استفاده می‌شود.

چه رنگ فرشی از مد نمی‌افتد؟

در پاسخ به این سوال باید به فضایی که قصد خرید فرش را داری توجه کنید. بر اساس تاثیر روانشناختی رنگ ها در فرش ایرانی، اصولا رنگ‌های سرد و خنثی برای اتاق خواب‌ها مناسب است. برای آشپزخانه و پذیرایی نیز بهتر است از رنگ‌هایی با تناژ گرم و یا خنثی استفاده کنید. همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد. همچنین باید گفت رنگ‌های خنثی یا نود، هرگز از مد نمی‌افتد و می‌توانید فرشی با این رنگ بخرید و تا چندین سال آن را نگه دارید.

با مراجعه به صفحه مربوطه در سایت ما می‌توانید انواع فرش‌های ایرانی در طرح و رنگ‌های مختلف را مشاهده کنید و با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت فرش خود را خریداری کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه