Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

نکات خرید فرش ایرانی اصل

نکات خرید فرش ایرانی اصل

ایران، مهد تولید فرش در جهان میباشد و از دیرباز همواره آوازه ی تنوع و کیفیت فرش ایرانی در تمام جهان پیچیده است. امروزه به دلیل رقابت بالا تشخیص فرش ایرانی اصل کمی دشوار شده است. در این مقاله به تمامی نکات خرید فرش ایرانی اصل میپردازیم. 

 فرش ایرانی اصل، دستباف میباشد و روش های زیادی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن ها وجود دارد. که در ادامه به طور کامل نکات خرید فرش ایرانی اصل را بررسی میکنیم. 

در ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا فرش ایرانی دستباف بهتر است ؟

 مهم ترین دلیل برای انتخاب فرش دستباف به جای فرش های ماشینی، استفاده از الیاف طبیعی و پشم طبیعی در بافت این فرش ها میباشد. همچنین فرش دستباف اصل ایران، جلوه ای از فرهنگ، هنر و تاریخ این کشور میباشد که همواره مورد توجه مردم جهان بوده است. 

جالب است بدانید فرش ایرانی اصل ، از آنجایی که الیاف طبیعی و پشم های موجود در آن با مواد طبیعی رنگ میشوند برخلاف فرش های ماشینی در اثر پا خوردن و شستشو زیباتر میشوند و ارزش شان نیز نه تنها کم نمیشود بلکه بیشتر میشود. 

از دیگر مزایای فرش ایرانی اصل ، میتوان به خنک بودن آن ها در تابستان و گرم بودنشان در زمستان اشاره کرد. در فرش های ماشینی به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی این ویژگی در آن ها وجود ندارد. همچنین برخی کودکان ممکن است به  الیاف مصنوعی در فرش های ماشینی حساسیت داشته باشند اما الیاف و پشم طبیعی هیچگونه حساسیتی ایجاد نمیکنند.

فرش دستباف ایرانی، کالایی لوکس و گران قیمت به حساب می آید پس پیش از خرید بهتر است اطلاعات و نکات خرید فرش ایرانی اصل را بدانید در ادامه تلاش کرده ایم تا به تمام سوالات شما برای خرید فرش ایرانی اصل پاسخ دهیم.

مهم ترین نکات خرید فرش ایرانی اصل: 



گره فرش ایرانی اصل : 

از مهم ترین نکات خرید فرش ایرانی اصل میتوان به نوع گره فرش ایرانی اشاره کرد. فرش های دستباف معمولا در پشت فرش به صورت یکسان و صاف نمیباشد اگر گره های پشت فرش یکنواخت و منظم بود فرش دستباف نمیباشد. همچنین گره های فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی بسیار محکم تر میباشد.



الیاف فرش ایرانی اصل : 

همانطور که گفته شد فرش ایرانی اصل از مواد طبیعی یعنی پشم، ابریشم و یا پنبه بافته میشود و خود این مواد نیز به صورت طبیعی تولید شده اند. و همین مواد نیز موجب قیمت و ارزش بالای آن میشود. فرش های ماشینی معمولا با مواد مصنوعی و پلاستیکی ساخته میشوند که طول عمر کوتاه تر و قیمت بسیار پایین تری دارند.



طرح و نقش فرش ایرانی اصل :

 

یکی از شاخص ترین نکات خرید فرش ایرانی اصل ، نقش و طرح های فرش میباشد.  فرش های دستباف ایرانی معمولا با طرح های سنتی مثل طرح شاه عباسی، طرح بته جقه، طرح هندسی و طرح های اسلیمی میباشد. 



مشخصات ثبت شده پشت فرش ایرانی اصل :

تمامی محصولات اصل دارای برچسب یا نشان برند میباشند. فرش ایرانی اصل نیز از این اصل جدا نمیباشد. 

یکی از نکات خرید فرش ایرانی اصل ، توجه به پشت فرش میباشد ، پشت فرش نیز معمولا باید حاوی برچسب مشخصات باشد. در این برچسب باید تمامی اطلاعات مربوط به وزن فرش، تعداد گره فرش، جنس فرش و جنس الیاف به کار رفته در فرش و نام و برند بافنده فرش با تمام جزییات درج شده باشد. توجه داشته باشید اگر جنس فرش پشم باشد باید نرم باشد در صورت زبر بودن فرش احتمالا پشم استفاده شده کیفیت مرغوبی ندارد.

 معمولا فرش های تقلبی حاوی برچسب مشخصات نمیباشند و یا در صورت وجود مشخصات به طور دقیق نوشته نشده است.

 

رنگ فرش ایرانی اصل : 

فرش ایرانی اصل ، از الیاف و پشم طبیعی بافته شده است و این الیاف معمولا به صورت طبیعی رنگ میشوند، رنگ های طبیعی ماندگاری بالایی دارند و با گذشت زمان زیباتر هم میشوند و درخشندگی خود را حفظ میکنند. همچنین رنگ های طبیعی در برابر لکه مقاوم تر هستند. برای اطمینان از رنگ فرش میتوانید با یک دستمال مرطوب گوشه ای از فرش را بکشید و اگر دستمال تان رنگ نگرفت، میتوان گفت رنگ طبیعی میباشد.

 

پرزدهی فرش ایرانی اصل : 

یکی از ساده ترین نکات خرید فرش ایرانی اصل ، توجه به مقدار و نوع پرزدهی فرش میباشد. در فرش های ماشینی و فرش های با کیفیت پایین معمولا میزان پرزدهی بسیار بالاست. همچنین کیفیت فرش به نوع پرز نیز بستگی دارد هرچه پرز فرش نرم تر باشد دوام و کیفیت آن فرش کمتر و میزان گرد و خاک پذیری آن بیشتر میباشد و هرچه پرز خشن تر باشد دوام و کیفیت فرش بیشتر میباشد.

 

بررسی فرش از لحاظ پوسیدگی و رفو شدگی 

یکی از مهم ترین نکات خرید فرش ایرانی اصل ، توجه به پوسیدگی فرش و یا رفو شدن ( ترمیم شدن) فرش میباشد. بهترین و آسان ترین روش برای تشخیص پوسیدگی و یا رفو شدن فرش توجه به پشت فرش میباشد. بخش های رفو شده ی فرش معمولا بافتی سخت تر و خشن تر از قسمت های دیگر دارند و همچنین با کمی دقت احتمالا متوجه سوزن خوردگی فرش خواهید شد

همچنین برای اطلاع از پوسیدگی فرش کافی است بخش هایی از آن را تا بزنید و اگر متوجه صدایی مانند شکستگی خفیف شدید بهتر است از خریدتان صرف نظر کنید.

  همچنین مهم ترین ویژگی برای بررسی پرز های فرش، یکسان بودن ارتفاع پرزها در تمامی بخش های فرش میباشد به طوری که ارتفاع پرز ها حالت موج دار نداشته باشند. البته توجه داشته باشید که معمولا شست و شوی خشن الیاف فرش، دلیل نامنظم بودن پرزها میباشد.

 

انواع فرش ایرانی اصل  

فرش های دستباف ایرانی ، در مناطق مختلفی از ایران بافته میشوند از این روی طرح و ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند. هر یک از شهرها با توجه به فرهنگ و هنر خود نقش های متفاوتی را بر فرش ها ثبت میکنند همچنین این فرش ها در بافت، رنگ و قیمت با یکدیگر متفاوت میباشند. در ادامه به ویژگی های فرش ایرانی اصل در مناطق مختلف ایران میپردازیم :

 

فرش تبریز : 

تبریز، یکی از مشهور ترین و مرغوب ترین قطب های تولید فرش در ایران میباشد که فرش های آن قدمتی بالای 500 سال دارند.

فرش دستباف تبریز از با کیفیت ترین فرش های ایران میباشد که مورد توجه جهانیان قرار دارد. عمده فرش های دستباف تبریز از پشم و ابریشم میباشد و به استفاده از طرح های ظریف و رنگ های درخشان و همچنین استحکام بالا شهرت دارد. 

 

 فرش اصفهان : 

اگر به دنبال آن هستید که با یک فرش ایرانی اصل بخشی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران را در منزل خود جای دهید به سراغ فرش های دستباف اصفهان بروید.

 فرش دستباف اصفهان در زمان صفوی با نقش و نگار های معروف گل شاه عباسی به اوج شهرت خود رسید. فرش های دستباف اصفهان معمولا با طرح کاشی کاری های مساجد و یا طرح شاه عباسی نیز بافته میشوند. فرش اصفهان از دیگر فرش های مرغوب ایران است که معمولا با تراکم گره بالا و ضخامت کم بافته میشوند. 

 

فرش قم : 

یکی از مشهور ترین و گران ترین فرش ایرانی اصل ، متعلق به شهر مقدس قم میباشد. فرش دستباف قم از آن جهت دارای محبوبیت است که از ابریشم خالص بافته میشود و تعداد رج های آن از تعداد رج استاندارد جهان بالاتر است و به همین دلیل کیفیت بالایی دارد. نظم و انسجام در گره ها و بافت فرش قم به قدری بالاست که گاهی برخی آن را با فرش های ماشینی اشتباه می گیرند.

همچنین فرش های مرغوب و گران قیمت قم معمولا با الهام از مشاهیر و داستان های تاریخی بافته میوند.

 

فرش کرمان : 

حتما تا به حال ضرب المثل معروف مثل قالی کرمان می ماند را شنیده اید، این مثل به کیفیت خوب فرش های دستباف کرمان از دیرباز برمیگردد. فرش دستباف کرمان از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که با گذشت چندین سال همچنان درخشندگی و زیبایی خود را حفظ میکند. 

 

فرش کاشان :

فرش کاشان از زیباترین، ظریف ترین و مرغوب ترین فرش های ایرانی میباشد. که از دیرباز به طور گسترده صادر می شوند. فرش کاشان معمولا از نوعی پشم بافته میشوند که ظاهری شبیه به مخمل دارند و معمولا با رنگ های طبیعی رنگ میشوند به طوری که کاشان را مهد رنگرزی فرش جهان میدانند و فرش کاشان از تنوع رنگی بالایی و همچنین رنگ های جدید مانند آبی الماسی، کرم، سبز مله ای برخوردار است.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه