فرش مناسب فضاهای کوچک

فرش مناسب فضاهای کوچک

فرش، یکی از عناصر اصلی در چیدمان و دکوراسیون هر خانه‌ای می‌باشد. اما گاهی اوقات ایجاد یک فضای رویایی در خانه‌تان با چالش‌هایی همراه است. یکی از این چالش‌ها کوچک بودن فضا و اتاق مورد نظر می‌باشد که در این مقاله به فرش مناسب فضاهای کوچک می‌پردازیم.

طراحی اتاق‌های کوچک به دلیل کمبود فضا بسیار دشوار می‌باشد. اما با چند ترفند ساده می‌توانید به راحتی چشم‌ها را فریب دهید و اتاق کوچکی را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید. 

در ادامه به نکاتی برای نحوه انتخاب فرش برای فضاهای کوچک خانه می‌پردازیم.

در ابتدا توجه کنید که به عنوان یک قاعده برای محیط‌‌های کوچک بهتر است از پالت‌های رنگی ساده و مینیمال به همراه نور طبیعی استفاده کنید. تا محیط را بزرگ‌تر از آن چه هست نشان دهید.

 

نکاتی برای انتخاب فرش مناسب محیط کوچک 

درست است که فرش‌ها و استفاده از آن‌ها در فضا مزایای زیادی علاوه بر زیبایی دارند اما این حقیقت نیز غیر قابل انکار است که فرش یک عنصر اصلی و کلیدی در طراحی دکوراسیون می‌باشد که می‌تواند به راحتی زیبایی که به دنبال آن هستید را برایتان فراهم کند و یا از بین ببرد. 

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب فرش در اتاق خواب یا اتاق نشیمن‌های کوچک انتخاب فرش‌های بسیار کوچک می‌باشد  که ظاهری شناور در اتاق دارد. اندازه فرش در اتاق‌های کوچک باید به نحوی باشد که مبلمان اتاق حداقل به نحوی آن را لمس کنند یعنی بهتر است حداقل پایه‌های جلوی مبل روی فرش قرار گیرند‌.

رنگ فرش مناسب برای فضای کوچک

از دیگر نکات مهم در انتخاب فرش مناسب فضاهای کوچک، رنگ فرش می‌باشد. تا حد امکان در هنگام انتخاب فرش برای فضاهای کوچک‌، فرش‌هایی با رنگ روشن و سرد را انتخاب کنید چرا که این رنگ‌ها باعث می‌شوند فضا بزرگ‌تر از آنچه که هست به نظر بیاید. 

پلت رنگ‌های کرم با طرح‌های خلوت در مرکز فرش بهترین انتخاب برای محیط‌های کوچک می‌باشند تا با فریب چشم فضا را بزرگ‌تر نشان دهند. رنگ‌های روشن نور را به مقدار بیشتری منعکس می‌کنند و سایه‌های روشن‌تری ایجاد می‌کنند. در نتیجه فضا را خلوت‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند. استفاده از رنگ‌های تیره برای فضاهای بزرگ پیشنهاد می‌شود که نورگیری زیادی دارند. در فضای کوچک، فرش‌های رنگ روشن، فضا را دلباز‌تر می‌کنند. و می‌توانید از رنگ‌های مکمل برای پرده‌ها و مبلمان استفاده کنید.

طرح و نوع فرش برای فضاهای کوچک

نکته‌ی بعدی که در هنگام خرید فرش برای اتاق کوچک باید در نظر بگیرید طرح آن می‌باشد.

استفاده از طرح‌های راه راه به نحوی که با دیوار‌های اتاق عمود شوند‌، ظاهری بزرگ تر به اتاقتان می‌بخشد. همچنین سعی کنید رنگ خط و خطوط و راه راه ها رنگی خنثی و یا نزدیک به رنگ دیوار باشد تا از نظر بصری فضای شما را شلوغ نشان ندهند.

همچنین استفاده از طرح‌های خنثی و طرح‌هایی که سرتاسر فرش را در بر می‌گیرند میتواند در زیبایی بصری خانه موثر باشند.

فرش‌های مدرن که با طرح‌های خلوت تر و ساده‌تر بافته می‌شوند و یا فرش‌هایی با طرح‌های هندسی، انتخاب‌های بهتری برای مکان‌های کوچک هستند چون طرح‌های هندسی می‌توانند در عین سادگی عمق و جذابیت بصری به فضا ببخشند. به طور کلی بهتر است از فرش‌هایی با طرح شلوغ اجتناب کنید و سعی کنید بین رنگ‌ها و طرح‌ها تعادل ایجاد کنید.

 

 

از روش‌های دیگر برای انتخاب بهترین و مناسب تر برای فضاهای کوچک می‌توان به انتخاب فرش‌های تک رنگ و یکدست اشاره کرد. 

یکی از اصول مهم چیدمان در اتاق‌های کوچک حفظ سادگی و زیبایی بصری است. هرچه شلوغی در اتاق کمتر باشد و طرح‌ها و رنگ‌های کمتری چشم را به خود درگیر کنند فضای شما بزرگ‌تر و زیبا‌تر به نظر می‌آید. 

  • فرش‌های ساده و تک رنگ برای آن دسته از افرادی مناسب است که نمی‌دانند دقیقا از چه طرح و یا رنگی برای اتاق خود استفاده کنند.
  • در این صورت امکان ندارد که از انتخاب فرش‌های تک رنگ پشیمان شوید.
  • فرش‌ها می‌توانند ارزش هنری و طراحی رنگارنگی به هر فضا اضافه کنند‌.
  •  حتی بافت فرش نیز میتواند در بزرگ یا کوچک نشان دادن اتاق موثر باشد.
  • فرش‌هایی با ارتفاع پرز کم می‌تواند موجب زیبایی بصری بیشتری در اتاق‌های کوچک شود. فرش‌هایی که دارای پرز‌های بلند و تراکم بسیار بالا هستند می‌توانند محیط را شلوغ و کوچک نشان دهند.

یکی از موارد مهمی که در انتخاب فرش باید آن را در نظر بگیرید نوع عملکرد آن اتاق می‌باشد.

مسلما نوع و سبک و طرح فرشی که در اتاق‌های مختلف می‌اندازید باهم متفاوت است. در اتاق خواب انتخاب تان یک فرش سبک و با رنگی خنثی است تا حس آرامش و تمرکز را به شما القا کند.

  • و در اتاق کودک یا اتاق بازی می‌توانید از فرش‌هایی با رنگ ‌های متنوع‌تر و یا طرح‌هایی بازیگوش و کودکانه انتخاب کنید.

  • اگر قرار است اتاق یا فضا را اتاق کار خود قرار دهید بهتر است از رنگ‌های جسورانه‌تر و خنثی و البته تیره مانند آبی تیره  ( سورمه‌ای ) استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که تمامی این موارد به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد.

 

برای بخش‌های راهرو در خانه می‌توانید از فرش‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده کنید که راهرو را کمی کوچک‌تر نشان دهد.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از دیگر عوامل تاثیر گذار در حفظ زیبایی بصری و بزرگ جلوه دادن خانه، نظافت و  تمیزی خانه می‌باشد.

بهتر است در اتاق‌های کوچک از فرش‌هایی که مقاومت و دوام بالایی دارند استفاده کنید.

فرش‌ها به دلیل دارا بودن الیاف و پود، محل خوبی برای جذب گرد و خاک‌ها هستند و این موجب ظاهر بهم ریخته و شلوغ در خانه می‌شود. توصیه می شود:

حداقل هفته‌ای دوبار از جارو برقی برای تمیزی فرش‌ها و از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

درست است که جارو برقی در از بین بردن گرد و غبار فرش تاثیر بسزایی دارد اما نمی‌تواند به از بین بردن لکه‌ها کمک‌ کند. پس اینجاست که قالیشویی وارد می‌شود.

بهتر است هر ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه فرش‌های خود را به طور حرفه ایی تمیز کنید و بهتر است برای این کار از قالیشویی‌های حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه