روش استفاده از قالیچه در دکوراسیون خانه

روش استفاده از قالیچه در دکوراسیون خانه

ممکن است که نقش یک قالیچه به اندازه ای که باید در چیدمان فضای یک خانه جدی گرفته نشود اما باید گفت که قالیچه‌ها می‌توانند جلوه زیبایی و مجللی برای فضای خانه را دارا باشند. 

معمولا طراح های دکوراسیون زمانی که می‌خواهند طراحی را به بهترین نحو انجام دهند ابتدا از فرش وسط شروع می‌کنند و سپس متناسب با آن و فضا بقیه وسایل مبلمان و همچنین قالیچه ها در نظر خواهند گرفت.

قالیچه ها مانند روح هایی هستند که به فضا دمیده میشوند و همچنین فضای اتاق، مبل ها و بقیه وسایل را با رنگ و لعاب بیشتری هماهنگ میکنند.

 

 معمولا بچه های کوچک و حیوان های خانگی سبب فرسوده شدن کفپوش خانه و همچنین قالیچه ها میشوند به همین دلیل باید نهایت دقت را در انتخاب جنس و رنگ مورد نظر خود برای قالیچه ها را داشته باشید.

همچنین با توجه به محل استفاده باید طرح و جنس قالیچه را انتخاب کنید. برای مثال اگر قالیچه را برای محل کار میخواهید استفاده کنید باید رفت و آمد در این محل را در نظر بگیرید و بر اساس آن، از با کیفیت ترین قالیچه ها استفاده کنید.

بر اساس قانون اول طراحی ابتدا باید شکل جنس و رنگ قالیچه های خود را انتخاب کنید تا طراح بتواند بهترین طرح را برای شما در نظر بگیرد به طور مثال اگر فرزند کوچک و یا حیوان خانگی دارید باید از قالیچه های پشمی استفاده کنید که لکه کثیفی و مو های اضافه را به راحتی مخفی کنند و حس تمیز بودن را به فضای خانه بیاورند . 

در انتخاب اندازه قالیچه های خانه نهایت دقت را داشته باشید اگر از قالی در فضای وسط و نشیمن استفاده می کنید حتما باید به اندازه ای باشد که پایه های مبل روی آن قرار نگیرد که هم جلوه زیبا تری داشته باشد هم باعث کم شدن عمر قالی نشود.

 نکات مهم برای انتخاب بهتر قالیچه

در انتخاب طرح قالیچه باید سلیقه زیادی به خرج دهید تا جلوه زیبایی را برای فضای خانه شما به ارمغان بیاورد مثلا میتوانید با شهامت زیاد از طرح های برجسته و رنگ های قابل توجه مانند قرمز ، آبی ، زرد و ... استفاده کنید زیرا طراحان بر این باورند که اینگونه رنگ ها میتوانند مرکز ثقل اتاق را جابجا کنند و فضای اتاق را طور دیگر جلوه دهند و چشم نوازی بیشتری داشته باشند به همین خاطر باید در انتخاب قالیچه دقت کنید تا انتخاب خوبی داشته باشید .

دیوار هایی با رنگ معمولی سفید و مبلمان ساده فضای یکنواخت را ایجاد می‌کند که میتوان با استفاده از یک قالیچه مناسب رنگ و لعاب جذابی را در خانه همراه کرد و بهترین راه برای افرادی است که نمی‌خواهند رنگ غیر معمول برای پرده یا مبلمان خود انتخاب کنند. اینجاست که قالیچه ها با رنگ های زیبا میتوانند فضا را به بهترین شکل زیبا کنند و وجود چنین قالیچه هایی میتواند فضا را گرم و صمیمی تر کند .

به سبب دارا بودن انواع و اقسام ابعاد و اندازه ها در قالیچه ها میتوان آنها را در هر فضایی استفاده کرد و این یک مزیت است بر اساس گفته طراحان ابعاد و اندازه این قالیچه ها بسته به فضای ما و همچنین اسباب و اثاثیه باید تغییر کند که بهترین خروجی را دارا باشد تا جلوه زیبایی به همراه داشته باشیم. 

 

در فضاهای بزرگ از یک قالیچه استفاده نکنید

میتوانید با استفاده از دو یا سه قالیچه نسبتا کوچکتر فضای مختلفی برای خانه خود ایجاد کنید که به طور مثال میتوان در فضای پذیرایی بزرگ از یک قالیچه کوچک برای جلوی تلویزیون و مبل های اطراف آن استفاده کرد و از قالیچه کوچکتر برای چیدمان دیگر مبل ها برای پذیرایی مهمان ها استفاده کرد. که البته بهتر است هارمونی رنگی میان این فضا حفظ شود تا جلوه زیبایی برای خانه داشته باشد.

اگر در فضای خانه خود از رنگ های تندی برای دیوار، مبلمان یا پرده استفاده کردید بهتر است که از یک قالیچه با رنگ ملایم برای خنثی سازی این رنگ ها استفاده کنید یا بطور برعکس اگر مبلمان یا پرده رنگ ملایمی دارند از یک قالیچه با رنگ گرم تر استفاده کنید تا تعادل در فضای خانه به درستی حفظ شود.

زمانی که قالیچه را کف اتاق پهن می‌کنید لزومی ندارد که تمام فضای کف را پوشش دهد. اصولا باید حدود سی سانتی متر از حاشیه اطراف قالیچه خالی باشد که هم برای نمایش کف خانه کاربرد دارد هم محلی برای قرارگیری دیگر وسایل است. خصوصا وسایلی سنگین که قرارگیری آن‌ها بر روی قالیچه باعث ایجاد آسیب به قالیچه می‌شود.

زمانی که از قالیچه کوچکی در کف خانه استفاده می‌شود باید طوری آن را ثابت نگه داریم که روی کف خانه لیز نخورد و همچنین لبه‌های آن تا نشود که باعث گیر کردن پا به قالیچه و زمین خوردن شود.

قالیچه‌ها نقش اساسی و حیاتی در فضا دارند به خصوص در اتاق نشیمن جایی که همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند. در این قضا انتخاب قالیچه مناسب باعث ایجاد حس صمیمیت و نزدیکی بیشتری میان افراد خانواده می‌شود.

 

فضای غذا‌خوری و همچنین میز‌ها می‌توانند با ایجاد سایه بر روی قالیچه جلوه ی آن را تغییر دهند و زیبایی دو چندانی برای فضا ایجاد کنند.

از دیگر مزایای استفاده از قالیچه در فضای خانه می‌توان به گرم شدن کف خانه اشاره کرد که  از اتلاف انرژی و گرمای حاکم در خانه در فصل‌های سرد سال جلوگیری می‌کند.

طراحان دکوراسیون داخلی قالیچه‌ها را عنصری الهام بخش برای چیدمان داخلی در نظر می‌گیرند. در واقع رنگ‌ها، طرح‌ها، بافت و نقش آن‌ها را طوری شخصیت‌دهی به فضا می‌دانند و معتقد هستند که تاثیر گذاری خاصی در فضا به همراه دارند. در طراحی داخلی سعی کنید از قالیچه‌های جدید استفاده کنید. این قالیچه‌ها دارای لایه‌های مختلف و طرح‌های مختلفی هستند که علاوه بر انواع طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های زیادی که دارند، استفاده از آن‌ها می‌تواند با هر فضایی و هر وسیله‌ای هماهنگی ایجاد کند تا بهترین نتیجه را برای فضاها به ارمغان بیاورد. از این بابت این قالیچه‌ها مورد استقبال همه‌ی طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته است زیرا هماهنگی خاصی با فضا مبلمان و بقیه لوازم دارد.



نظر خود را بنویسید

دیدگاه