Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل

راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل

با زیاد شدن کارخانه ها و تولیدی های فرش در ایران، و همچنین افراد متقلب در این زمینه خرید فرش به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است. 

یکی از بزرگترین دغدغه ها، تشخیص فرش ایرانی اصل از غیر اصل و تقلبی آن میباشد. در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل مطالبی را برای راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل برای شما گردآوری کنیم تا با خیال راحت از خرید فرش لذت ببرید.

 منظور از اصل بودن فرش، رعایت تمامی نکات اعم از جنس مواد به کار رفته در بافت فرش، میزان تراکم فرش، شانه فرش، طرح و حتی رنگ فرش نیز مطابق با استاندارد های جهانی میباشد.

البته توجه داشته باشید که خرید فرش ماشینی اصل با خرید فرش دستباف اصل بسیار متفاوت است و ابتدا باید تعیین کنید که به دنبال چه فرشی میباشید؟ و سپس راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل را بخوانید.

 

فرش اصل ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

برای خرید فرش اصلی، نکات زیادی هست که باید به آن ها توجه کنید. برای مثال الیاف و نخ به کار رفته در فرش اصل معمولا از اهمیت بیشتری نزد افراد برخوردار است. نگران نباشید ما به عنوان راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل در کنار شما هستیم.

یکی از ویژگی های بارز فرش ایرانی اصل، نوع الیاف به کار رفته در آن میباشد. در فرش ایرانی اصل از با کیفیت ترین الیاف و نخ استفاده میشود تا لطافت و نرمی بی همتایی را برای شما به ارمغان آورد. همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب، دوام و ماندگاری فرش را بالا میبرد و سال های زیادی فرش، زیبایی و درخشش خود را حفظ میکند. همچنین استفاده از الیاف با کیفیت پایین اغلب موجب ایجاد حساسیت در کودکان میشود. پس اگر کودک دارید باید بیش از پیش به فکر راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل باشید.

علاوه بر نخ و الیاف نکات زیادی میباشد که باید آنها را بدانید و هنگام خرید به آن ها توجه داشته باشید از مهم ترین آن ها میتوان به برچسب پشت فرش ها اشاره کرد. به یاد داشته باشید که تمامی اطلاعات وزن، اندازه، ابعاد، تعداد گره و رنگ و نوع الیاف به کار رفته و همچنین نام برند تولید کننده و ضمانت نامه فرش باید به طور دقیق روی برچسب پشت فرش درج شود. در ادامه به طور کامل به راه های تشخیص و بررسی ویژگی های فرش ایرانی اصل میپردازیم: 

 

تعداد گره تراکم و شانه فرش ایرانی اصل

مسلما شمارش و حساب کردن تعداد تمامی گره های فرش برای به دست آوردن شانه و تراکم فرش ایرانی اصل کار آسانی نمیباشد و تقریبا غیر ممکن است. برای آسانی کار میتوانید تعداد گره های موجود در یک سانتی متر از عرض فرش را بشمارید و با ضرب کردن آن در 100 ، تعداد شانه ها و تراکم فرش را به راحتی بدست بیاورید.

 

برند فرش ایرانی اصل 

از دیگر راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل ، توجه به برند و شرکت تولید کننده فرش میباشد. میتوانید قبل از رفتن به خرید لیستی از نام برند های معتبر و محبوب تهیه کنید و هنگام خرید حتما نام برند و لوگوی درج شده روی برچسب فرش را بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که متاسفانه امروزه در بازار افراد زیادی هستند که از نام وبرند دیگران به طور غیرقانونی استفاده میکنند پس بهتر است فقط به یک برچسب و لوگو اکتفا نکنید و به سراغ مدارکی محکم تر بروید. معمولا فرش ایرانی اصل حاوی سریال در شناسنامه (برچسب پشت فرش) میباشد. همچنین خریداران میتوانند با پشتیبان شرکت تولید کننده تماس بگیرند و از کیفیت و اصل بودن محصول خود اطمینان حاصل کنند.



نخ خاب فرش ایرانی اصل 

نخ خاب در واقع نخی است که شما در روی سطح فرش میبینید پس مهم ترین نخ فرش به حساب می آید زیرا که بیش از 70 درصد آن را تشکیل میدهد. پس جنس و کیفیت این نخ نقش بسزایی در تعیین کیفیت فرش شما دارد. نخ خاب در فرش های ماشینی معمولا از الیاف مصنوعی با کیفیت استفاده میشود و رایج ترین و با کیفیت ترین نخ خاب موجود در بازار نخ های اکریلیک و نخ پلی استر میباشد. که نخ اکریلیک از پلی استر کیفیت بهتر و قیمت بالاتری دارد.

 

برای تجربه خرید بهتر و آسان تر شما با راهنمای تشخیص فرش ایرانی اصل ، در ادامه به بررسی ویژگی های هر یک از نخ های اکریلیک و پلی استر میپردازیم:

 

تشخیص فرش اکریلیک 

آسان ترین روش تشخیص فرش اکریلیک از دیگر نخ ها، توجه به نوع نخ سطح فرش میباشد. نخ اکریلیک به صورت دانه دانه و با سری گرد دیده میشوند. همچنین اگر دستتان را روی فرش بکشید نرمی و لطافت زیاد آن را به خوبی حس می کنید. و همین نرمی و لطافت موجب سرخوردگی راحت دست به روی فرش میشود و هیچ احساس چسبندگی ندارید. پس اگر متوجه احساس زبری روی فرش شدید احتمالا نخ خاب آن اکریلیک نمیباشد.

 از جمله مزایای نخ خاب اکریلیک میتوان به طول عمر و ماندگاری بسیار زیاد آن ها اشاره کرد. این فرش ها در طول سالیان دراز با شست و شو و در معرض نور قرار گرفتن لطافت و نرمی و همچنین زیبایی و درخشندگی خود را از دست نمیدهند و چندین سال شما را از هزینه های زیاد برای خرید فرش راحت میکنند.

همچنین فرش های بافته شده با نخ اکریلیک مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و به راحتی با وسایلی مانند اتو نمیسوزند. این فرش ها در برابر رفت و آمد و فشار پایه های مبل بسیار منعطف میباشند و بعد از برداشتن پایه های مبل دوباره به حالت قبل خود برمیگردند.

 

تشخیص فرش پلاستیکی یا فرش پلی استر 

فرش هایی که با نخ خاب پلی استر بافته میشوند معمولا به فرش های پلاستیکی معروف اند. این فرش ها از نرمی و لطافت کمتری برخوردار هستند و معمولا بافتی سفت و زبر دارند. و اگر از نخ پلی استر با کیفیت کم استفاده شود معمولا بوی نفت میدهند.

فرش های پلاستیکی در برابر حرارت بسیار حساس هستند  و با برخورد با حرارت از بین میروند. این فرش ها معمولا طول عمر و ماندگاری بسیار کمی دارند و در اثر شست و شو و پاخوردگی کوبیده و سفت میشوند و درخشش و زیبایی خود را از دست میدهند.

فرش های پلاستیکی معمولا الیاف مرغوبی ندارند و به همین دلیل مقدار پرزدهی بالایی دارند. همچنین روی فرش های بی کیفیت معمولا اثری از نام برند و مشخصات و شناسنامه فرش دیده نمیشود و یا به صورت خیلی مبهم نوشته شده است.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه