Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

خرید گبه دستباف اصل

از دیرباز، فرش در ایران تنها جنبه ی زیبایی نداشته است و بخشی از فرهنگ و هنر ایران را به نمایش میگذارد. گبه دستباف ایرانی نیز از دیگر هنر های فرهنگی و تاریخی ایران است که نزد ایرانیان و تمام جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مهم خرید گبه دستباف اصل را بیان کنیم.

 

 گبه، فرش دستباف است که در گذشته فقط توسط عشایر و روستاهای مرزی بافته میشده است و برای بافت این هنر قدیمی از هیچ نقشه ایی استفاده نمیشده از این جهت معمولا گبه ها با الهام از بخشی از فرهنگ و یا داستان های آن مناطق و یا الهام از طبیعت و پیرامون بافته میشدند.

 گبه ها فرش های کوچکی هستند که از قالی ضخیم تر میباشند و در بافت شان از پود های بیشتری استفاده شده است. گبه ها در گذشته با پشم طبیعی بافته میشدند و از نرمی زیادی برخوردار بودند همچنین گبه ها در گذشته به صورت کاملا طبیعی نیز رنگ میشدند.

 

نکات مهم خرید گبه دستباف اصل 

همانطور که میدانید با پیشرفت تکنولوژی صنعت بافندگی نیز دستخوش تغییراتی شد و فرش های دستباف جای خود را با فرش های ماشینی عوض کردند، گبه ها نیز از این تغییرات جدا نبود و با گذشت زمان گبه های ماشینی رواج پیدا کردند. از نکات مهم در خرید گبه این است که ابتدا انتخاب کنید گبه دستباف میخواهید و یا گبه ماشینی؟ در این مقاله ما به نکات خرید گبه دستباف اصل میپردازیم : 

 

جنس گبه دستباف اصل 

برای خرید گبه دستباف اصل باید بدانید که گبه ی دستباف، از پشم طبیعی بافته میشود و با رنگ های گیاهی و طبیعی رنگ میشود. پشم طبیعی از کیفیت بالایی برخوردار است و از نرمی و لطافت زیادی برخوردار است. در مقابل گبه های ماشینی از الیاف و پشم مصنوعی و پل استر برای بافت گبه استفاده میشود. این گبه ها نیز لطافت و نرمی قابل قبولی دارند. و نسبت به پشم طبیعی در برابر ساییدگی و آلودگی های شیمیایی مقاومت بیشتری دارند.

 

شانه و تراکم گبه دستباف اصل 

به طور کلی گبه های دستباف ایرانی از آنجایی که بدون نقشه و با ذهنی خلاق بافته میشوند تعداد شانه و تراکم مشخصی ندارند و تعداد شانه های آن از 320 تا 700 شانه و تراکم آن ها نیز از 700، 800، 1000، 1500  متغیر میباشد اما به طور معمول گبه های دستباف از قالی ها کوچک تر بافته میشوند.

 

طرح و نقشه گبه دستباف اصل

گبه دستباف ایرانی از آنجایی که در مناطق مختلف عشایری و تماما بر اساس ذوق هنری بافته میشود طرح و نقشه مشخصی ندارد و هر منطقه بر اساس فرهنگ و تاریخ و باور های خود نقشی بر هنر دست خود ایجاد میکند اما از طرح های رایج در گبه های دستباف ایرانی اصل میتوان به طرح های هندسی، گبه طرح خشتی، گبه طرح چهار فصل و گبه طرح شیر دست آموز و ستاره هشت پر اشاره کرد. بهتر است برای خرید گبه دستباف اصل ایرانی بدانید که گبه های دستباف قشقایی از زیباترین، مرغوب ترین و محبوب ترین گبه های ایران میباشد.

 

کیفیت رنگ گبه دستباف اصل 

اگر به دنبال خرید گبه دستباف اصل هستید باید توجه داشته باشید که گبه های دستباف از پشم طبیعی هستند و به صورت کاملا طبیعی رنگ میشوند به همین دلیل مانند رنگ های شیمیایی جیغ نمیباشند. اما رنگ های طبیعی در برابر نور خورشید و شست و شو مقاوم هستند. اما رنگ های شیمیایی بی کیفیت در برابر نور خورشید و شست و شو، درخشش و زیبایی خود را از دست میدهند. 

بهتر است در هنگام خرید از یک دستمال مرطوب برای تست رنگ طبیعی گبه ها استفاده کنید تا مطمئن شوید رنگ گبه به دستمال پس داده نمیشود.

 

سایز گبه دستباف اصل

گبه های دستباف اصل که در مناطق مختلف ایران بافته میشوند، نقشه ی از قبل آماده ندارند و معمولا بر اساس نیاز عشایر بافته میشوند. اما معمولا از قالی کوچک تر هستند و اندازه آن ها بین یک تا دو متر میباشد.

 

گبه ماشینی بخریم یا گبه دستباف؟

گبه ها در ابتدا فقط توسط عشایر و با پشم طبیعی بافته میشدند اما امروزه با بالا رفتن تقاضا، گبه ها در مقادیر زیاد توسط کارگاه های بافندگی و با ماشین بافته میشوند. همانطور که گفتیم گبه دستباف اصل از پشم طبیعی بافته میشود همچنین با رنگ طبیعی نیز رنگ میشوند. پشم و رنگ طبیعی در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم تر هستند همچنین از دیگر تفاوت گبه های دستباف با گبه های ماشینی، رنگ آن ها میباشد. گبه های ماشینی رنگ های پر رنگ تر و جیغ تری نسبت به رنگ طبیعی گبه دستباف دارند.

همچنین توجه داشته باشید گبه های دستباف به علت استفاده از پشم طبیعی در اثر رطوبت و یا بید از بین میروند. برای جلوگیری از بید ها میتوانید از نفتالین استفاده کنید.

یکی از بهترین روش های خرید گبه دستباف اصل ، استفاده از یک دستمال مرطوب به روی گبه در هنگام خرید میباشد. اگر ا کشیدن دستمال مرطوب، دستمال شما رنگی شود، گبه دستباف و از رنگ طبیعی نمی باشد.

همچنین توجه داشته باشید گبه های دستباف به علت سختی در روند بافت پشم طبیعی و رنگرزی طبیعی، قیمت بیشتری نسبت به گبه های ماشینی دارند.

پس انتخاب و خرید نوع گبه دستی یا ماشینی به سلیقه و بودجه ی شما ارتباط دارد.



تفاوت گبه و گلیم دستباف

در هنگام خرید گبه دستباف اصل ممکن است بارها گبه را با گلیم دستباف اشتباه بگیرید. گلیم و گبه دستباف شباهت زیادی با یکدیگر دارند. گلیم های دستباف معمولا در اندازه های بزرگ تر از گبه بافته میشوند اما با این وجود باز هم اندازه ی گلیم و گبه به بیش از 6 متر نمیرسد. گلیم ها معمولا در طیف رنگی وسیع تری نسبت به گبه ها بافته میشوند و تنوع رنگی بیشتری دارند. البته امروزه به دلیل استفاده از رنگ های شیمیایی تنوع رنگی گبه و گلیم های ماشینی بسیار زیاد میباشد. همچنین از مهم ترین تفاوت های گلیم و گبه دستباف میتوان به طرح آن ها اشاره کرد. گلیم ها معمولا بر اساس نقشه های آماده و از قبل طراحی شده بافته میشوند اما گبه ها کاملا به صورت ذهنی و بر اساس سلیقه بافته میشوند. از این روی در گبه های دستباف امکان پیدا کردن دو گبه با طرح یکسان بسیار کم است. 

 

همچنین از تفاوت های گلیم و گبه های دستباف میتوان به بافت آن ها اشاره کرد. نوع بافت گلیم ها به صورتی است که  روی آن هیچ پرزی وجود ندارد در حالی که روی گبه ها به راحتی میتوان پرز ها را مشاهده کرد. 

 

به طور کلی اگر به دنبال  خرید گبه دستباف اصل هستید و اولین تجربه شما میباشد بهتر است از راهنما های خرید استفاده کنید و یا در صورت امکان با فردی با تجربه خرید کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه