تفاوت ها و تشابه ها در قالی های شهری و روستایی ایرانی: زیبایی های متفاوت

تفاوت ها و تشابه ها در قالی های شهری و روستایی ایرانی: زیبایی های متفاوت

رابطه‌ی ما ایرانیان با فرش و قالی رابطه‌ای همیشگی و دیرینه است که از دیرباز جریان داشته است. استفاده از فرش و قالی در میان ایرانیان صرفا به دلیل پوشش زمین نیست و فرش‌ها و قالی‌ها برای ایرانیان همواره عناصری مهم در دکوراسیون داخلی خانه‌ها و حتی در فضاهای باز همچون بالکن، حیاط و … است. ایرانیان به فرش و قالی به چشم یک محصول صرف نگاه نمی‌کنند و فرش و قالی برای آن‌ها هنرهای دستی‌ای هستند که از قدیم الایام هنرمندانی خاص به آن‌ها پرداخته‌اند. فرش و فرش بافی در ایران صنعت و هنری است که حتی هر هنرمندی قادر به انجام آن نیست و تنها افرادی خاص با صبری بالا و حوصله‌ای فولادین می‌توانند مشغول به این هنر شوند. قالی‌های ایرانی چه شهری و چه روستایی هر کدام زیبایی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توان ساعت‌ها رو به روی آن‌‌ها ایستاد و تماشایشان کرد. قالی‌های ایرانی هر کدام همچون یک تابلوی نقاشی هستند، درست است که این تابلو‌های گرانبها از دیوار آویزان نشده است اما زیبایی چشمگیر آن باعث می‌شود تا شما احساس کنید مشغول تماشای آخرین شاهکار بافنده‌ای هستید که ساعت‌ها زمان گذاشته است تا این اثر هنری را خلق کند. چه بسیار زنان و مردانی که ساعت‌ها پشت دار قالی و یا در کارخانه‌های بزرگ قالیبافی تار به تار بافته‌اند و یا زحمت کشیده‌اند تا این هنر‌های دستی شکل بگیرد. قالی‌های ایرانی چه شهری و چه روستایی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را به تمثیلی یگانه تبدیل می‌کند.

 

 تفاوت قالی و فرش

بهتر است اول تقاوت‌های فرش و قالی را با هم روشن کنیم. اگر شما هنوز با تفاوت‌های فرش و قالی آشنا نیستید، این بخش از مقاله مختص به شما است. می‌توانیم اولین تفاوت قالی و فرش را نوع کاربرد آن در نظر بگیریم. نباید فراموش کنیم که هر قالی یک فرش است اما هر فرشی یک قالی نیست. به این جهت که کاربردهای این دو با هم بسیار متفاوت است. از قالی‌ها در مواردی همچون زیرانداز به هنگام رفتن به پیک نیک و یا رو مبلی نیز استفاده می شود در حالی که فرش‌ها تنها روی زمین پهن می‌شوند و عموما جایشان تغییر نمی‌کند.

 

مورد بعدی این است که بعضی از فرش‌ها به صورت دو رو استفاده می‌شوند اما قالی‌ها تنها به صورت تک رو استفاده می‌شوند.

 

از تفاوت های حائز اهمیت این دو آن است که فرش ها سطح نرمی دارند ولی قالی ها زبر هستند.

 

 

 تفاوت‌ها و تشابه‌های قالی شهری و روستایی

حالا که تفاوت فرش و قالی را مشخص کردیم و می‌دانیم که قالی چیست شاید بهتر باشد در ابتدا به این بپردازیم که قالی شهری یا قالی روستایی یعنی چه. همان طور که پر واضح است قالی شهری به قالی‌هایی اطلاق می‌شود که در شهر‌ها بافته می‌شوند و قالی روستایی به قالی‌هایی اطلاق می‌شود که در روستا‌ها و عموما توسط دست بافته می‌شود. اما مسئله‌ی مهم امروز ما این است قالی‌هایی که در شهرها بافته می‌شود با قالی‌هایی که در روستاها بافته می‌شود چه تفاوت‌ها و چه شباهت‌هایی دارد که در ادامه به تفصیل به آن می‌پردازیم:

 

1.از لحاظ طرح قالی‌های شهری و روستایی باید اقرار کنیم که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی هم اکنون تنوع قالی‌های شهری و روستایی یکی است. پس می‌توان یکسان بودن تنوع طرحی را از شباهت‌های قالی های شهری و روستایی دانست. 

  

2.با وجود یکسان بودن تنوع طرحی قالی‌های شهری و روستایی اما متاسفانه تنوع رنگی قالی‌های روستایی بیشتر تر از قالی‌های شهری است. بنابراین یکسان نبودن تنوع رنگی اولین تفاوت بین قالی‌های شهری و روستایی است. 

 

3.در قالی‌های روستایی امکان خطا بیشتر است در صورتی که قالی‌های شهری به علت داشتن نقشه‌های دقیق و کامپیوتری امکان ایجاد خطا در آن‌ها بسیار پایین است. 

 

 4.قالی‌های روستایی گرانقیمت هستند این امر در مورد قالی‌های شهری نیز صدق می‌کند.

 

5.قالی‌های روستایی از الیاف طبیعی همچون پشم گوسفند و بز بافته می‌شود. این مورد نیز مشابه قالی‌های شهری می‌باشد. همچنین در قالی‌های شهری از الیاف ابریشم در بافت قالی استفاده میشود که مورد یکی دیگر از این وجوه تمایز قالی‌های شهری و روستایی می‌باشد.

6.عمر قالی‌های روستایی و شهری به علت آنکه گره‌های آن‌ها توسط دست زده می‌شود استحکام زیادی دارد. به طور کل در این مورد مقایسه دقیق و نظر قطعی نمی‌توان داد . شرایط نگه داری، نحوه و مکان استفاده از قالی‌ها از مواردی است که در مورد طول عمر قالی‌ها دخیل می‌باشد. 

 

کلام آخر

 

در این مقاله به اختصار پرداختیم به تفاوت‌ها و تشابه‌های قالی‌های شهری و روستایی. نمی‌توان از یاد برد که هر کدام از این قالی‌ها زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارا است که آن را به شکل شگفت آوری ارزشمند می‌کند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که چه قالی‌های شهری و چه قالی‌های روستایی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند تا عمر آن‌ها بیش تر شده و جلوه‌ی بیشتری داشته باشند.

 

امیدواریم که توانسته باشیم توسط این مقاله اطلاعات خود را با شما در میان بگذاریم و قدمی هر چند کوچک در جهت آگاه سازی شما برداشته باشیم.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه