ترفند های استفاده از فرش در چیدمان خانه

ترفند های استفاده از فرش در چیدمان خانه

بطور کلی باید بگوییم که اکثر ما ایرانی‌ها عاشق فرش هستیم و علاقه زیادی به استفاده از فرش در همه‌ی فضا‌های خانه داریم. اما متاسفانه اکثر اوقات فرش اشتباهی برای فضای زندگی خود انتخاب می‌کنیم زیرا تمام فضای خانه را برای انتخاب فرش در نظر نمی‌گیریم.

در دکوراسیون خانه‌ها معمولا فرش حرف اول را می‌زند اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست.

 باید این موضوع را بدانیم فرشی که تهیه میکنیم کجا و چگونه پهن شود تا بهترین جلوه را به ما بدهد.

چیدمان فرش در سالن نشیمن

سالن نشیمن یا پذیرایی از مهمترین و پر ترددترین بخش‌های هر خانه می‌باشد و هر فردی بیشتر زمان خود را در خانه در بخش نشیمن سر می‌کند‌.

از این روی چیدمان و زیبایی بصری این بخش از خانه از دیگر بخش‌ها بیشتر حائز اهمیت می‌باشد و معمولا نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر مورد توجه افراد برای چیدمان و دیزاین مناسب می‌باشد.

فرش باعث اتصال وسایل و مبلمان و فضا به به یکدیگر می‌شود. به همین خاطر می‌توان چیدمان خانه را طوری در نظر گرفت که پایه‌های جلویی مبل روی فرش قرار گیرند.

در هنگام خرید مبلمان و فرش باید نهایت دقت را داشته باشید زیرا باید اندازه‌ها به گونه‌ای باشد که باعث بد شدن فضا نشود. نباید اندازه فرش به گونه‌ای باشد که تمام پایه‌های مبل روی آن قرار گیرد این کار باعث کوچکتر جلوه دادن فضای خانه می‌شود .

نوع دیگر قرارگیری فرش در خانه به گونه‌ای است که هیچ پایه مبلی روی فرش قرار نگیرد تا فرش طرح برجسته به خود بگیرد و جلوه قشنگی برای فضا به همراه داشته باشد.

قانونی که سالیان سال در طراحی‌های اصولی منازل حفظ می‌شود فاصله ۴۵ سانتی متری فرش نسبت به دیوارها است که باعث ایجاد تقسیم بندی در فضای خانه می‌شود .

و البته در خانه‌های کوچک و فضاهای کوچک این حاشیه را می‌توان به ۲۰ سانتی متر نیز تغییر داد.

چیدمان فرش در سالن‌های مستطیل

سالن‌های مستطیل شکل از نظر چیدمان بسیار حساس هستند و با یک اشتباه کوچک می‌توانید به راحتی به زیبایی دکوراسیون آسیب بزنید.

بکی از باورهای غلط در چیدمان سالن‌های مستطیل شکل استفاده از فرش‌های مستطیل  شکل می‌باشد.

برای سالن‌های مستطیل شکل کوچک استفاده از فرش‌های گرد بهترین انتخاب می‌باشند. و اگر سالن مستطیلی شکلتان دراز و باریک است استفاده از فرش‌های بیضی شکل انتخاب بهتری می‌باشند.

اگر بنا به هر دلیلی هنوز هم به دنبال فرش‌های مستطیل شکل هستید بهتر است به این نکته توجه کنید که در هنگام خرید و انتخاب فرش‌ ، اندازه و ابعاد آن را به نحوی انتخاب کنید که فرش حداقل ۲۰ سانتی‌متر  با دیوار فاصله داشته باشد و حتما پایه‌های جلویی مبل روی فرش قرار بگیرند.

در دکوراسیون سالن‌های مستطیل شکل بهتر است از فرش‌هایی با طرح‌های ساده و رنگ های خنثی استفاده شود تا از شلوغ و کوچک‌تر نشان دادن فضا جلوگیری کنید.

 

چیدمان فرش در سالن های مربعی

برای سالن‌های مربعی بهترین روش این می‌باشد که یک نقطه‌ی کانونی را در خانه‌ی خود انتخاب کنید و سپس بر اساس آن فرش و چیدمان خود را انتخاب کنید. فرش را در مرکز خانه قرار دهید و بقیه ی وسایل را از جمله مبلمان را به دور آن بچینید.

اگر سالن خانه‌تان مربعی شکل و بزرگ هست میتوانید فرش را تا ۴۰ سانتی‌متر از دیوار فاصله دهید  و اگر سالن‌تان کوچک است فاصله‌ی فرش تا دیوار را به ۲۰ سانتی‌متر کاهش دهید.

در سالن‌های مربعی شکل استفاده از فرش‌های گرد به همراه مبلمان‌های L شکل بهترین  انتخاب هستند.

 اگر سالن مربعی شکل بزرگی دارید بهتر است آن را به چندین بخش و فضای مختلف تقسیم کنید و می‌توانید با انتخاب چندین فرش، هر بخش را از یکدیگر تفکیک کنید.

 

چیدمان فرش در سالن‌های L شکل

در سالن‌های L شکل با کمی خلاقیت و توجه می‌توانید از تمامی فضاهای سالن به نحو احسن استفاده کنید.

سالن‌های L شکل اگر بزرگ باشند می‌توانید ۳ فضای کاملا تفکیک شده را ایجاد کنید. می‌توانید دو فضای مجزا و بزرگ را در هر یک از بازوهای L ایجاد کنید و یک فضای مجزا را در نقطه‌ی تلاقی دو بازو ایجاد کنید.

و برای هر فضا یک فرش متناسب با سبک و چیدمان آنجا انتخاب کنید.

و اگر سالن L کوچکی دارید می‌توانید دو سالن مجزا در هر یک از بازوها ایجاد کنید و در بخش تلاقی آن‌ها یک فضای شخصی و دنج را برای خود ایجاد کنید.

 

چیدمان فرش در اتاق خواب

اتاق خواب یکی از بخش‌های خانه می‌باشد که هرکسی در آن به دنبال استراحت و آرامش می‌باشد. از این روی معمولا افراد برای راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند تا تمام اتاق را با فرش بپوشانند. اما اگر جزو این دسته از افراد نیستید و به دنبال چیدمان و دیزاین مدرن هستید بهتر است از فرش‌هایی استفاده کنید که بخشی از آن زیر تخت قرار گیرد.

به طور کلی برای استفاده از فرش در اتاق خواب، خالی ماندن فضای زیر تخت خواب پیشنهاد نمی‌شود.

زمانی که از فرش در اتاق خواب و زیر تخت استفاده می‌کنید باید اندازه فرش را نسبت به تخت طوری در نظر بگیرید که از اطراف تخت حدودا ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر فضا پوشش داده شود تا زمانی که پای خود را از تخت پایین می‌گذارید روی فرش قرار گیرد. اما اگر نمی‌خواهید از فرش با این ابعاد استفاده کنید میتوانید از فرش‌های کوچکتری استفاده کنید که مقدار کمی از تخت بیرون باشند .

 

چیدمان فرش در بخش غذا خوری

حتما می‌دانید که در قسمت غذا خوری نباید میز و صندلی‌ها خارج از فرش باشند. یعنی بهترین روش برای به دست آوردن اندازه مناسب فرش این قسمت این می‌باشد که تمامی صندلی‌های میز را از میز بیرون آورید و سپس دور تا دور آن را اندازه گیری کنید. توجه کنید ‌که فرش باید به نحوی در زیر میز قرار گیرد که میز در مرکز فرش باشد و پایه‌های تمام صندلی‌ها بعد از بیرون آمدن روی فرش قرار گیرند.

 

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه