تاثیر فرش ایرانی بر دکوراسیون داخلی

تاثیر فرش ایرانی بر دکوراسیون داخلی

یکی از اصلی‌ترین عناصر برای ایجاد فضای زیبا و دلنشین در هر خانه‌ای فرش، می‌باشد.

فرش برای ما ایرانی‌ها فراتر از یک کالا می‌باشد و امکان ندارد ایرانی باشیم و فرش به عنوان جلوه‌ای از هنر و فرهنگ در خانه و قلب‌مان جای نداشته باشد.

 در ادامه به طور کامل به تاثیر فرش ایرانی بر دکوراسیون خانه و چگونگی زیباسازی خانه با فرش می‌پردازیم.

 

چگونگی تاثیر فرش بر زیبایی خانه :

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از فرش در دکوراسیون خانه، تنوع بیشمار در مدل‌ها و سبک‌های فرش ایرانی می‌باشد. از این روی هر فردی میتواند مطابق با سلیقه و سبک مورد نظر خود همچنین با توجه به بودجه‌ی مد نظرش، از انواع فرش‌ها مانند گلیم، گبه، فرش دستباف، فرش‌های سنتی و یا فرش‌های ماشینی و مدرن در دکوراسیون خانه‌ی خود استفاده کند.

همچنین فرش‌ها به عنوان تعیین کننده بخش‌های مرکزی و دیگر بخش‌های خانه نیز عمل می‌کنند.

 

چگونگی قرار گیری فرش در دکوراسیون خانه

همانطور که گفته شد فرش‌ها بخش مهم و تعیین کننده‌ای در دکوراسیون و ظاهر هر خانه‌ای دارند. اما برای انتخاب بهترین و مناسب‌تر فرش برای هر خانه و هر بخش از خانه باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به طور کامل به چگونگی تاثیر فرش بر زیبایی خانه می‌پردازیم :

 

 چگونگی قرار گیری فرش در نشیمن خانه

بهترین حالت قرارگیری فرش برای بخش نشیمن، حالتی است که اندازه‌ی فرش به قدری باشد که تمامی پایه‌های مبل بر روی فرش قرار بگیرند و حالتی متحد را ایجاد کند. همچنین اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنید می‌توانید فرش را به اندازه ای انتخاب کنید که هیچ کدام از پایه‌های مبل روی فرش قرار نگیرند و فرش حالتی مرکزی را در خانه ایجاد کند‌.

به طور کلی توصیه می‌شود تا تمام سطح خانه را فرش استفاده نکنید و دور تا دور فرش را تا حد امکان خالی بگذارید تا نمای بهتری را در خانه ایجاد کند.

 

چگونگی  قرار گیری فرش در اتاق خواب خانه

اتاق خواب محلی برای استراحت و آرامش می‌باشد از این روی توصیه می‌شود تا فرش اتاق خواب را از طرح‌های ساده با رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

بهتر است اندازه‌ی فرش به گونه‌ای باشد که  بخش اعظمی از فرش زیر تخت قرار گیرد و بخش اندکی از تخت بیرون باشد به طوری که پای شما هنگام پایین آمدن از تخت روی فرش قرار گیرد.

 

چگونگی  قرار گیری فرش در غذاخوری خانه 

فرش‌های محل غذاخوری و یا آشپزخانه باید به قدری بزرگ باشند که زمانی که هنگام نشستن صندلی‌ها را به سمت عقب می‌کشند همچنان تمام پایه‌های صندلی بر روی فرش قرار داشته باشند. همچنین اندازه‌ی فرش باید به گونه‌ای باشد که میز غذاخوری درست در مرکز فرش قرار داشته باشد و نمای فرش به خوبی قابل مشاهده باشد.

 

چگونگی قرار گیری فرش در راهرو خانه 

اگر چه امروزه افراد کمی در راهروهای خانه از فرش استفاده می‌کنند اما اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که در راهروها از فرش استفاده میکنید و یا راهروهای بزرگی در خانه خود دارید باید به سراغ فرش‌هایی به نام کناره بروید.

این فرش‌ها، طول زیادی نسبت به عرضشان دارند و اصطلاحا به کناره معروف می‌باشند.

 

اهمیت فرش در دکوراسیون خانه

همانطور که مشاهده کردید فرش ایرانی به دلیل تنوع در رنگ، اندازه، سبک و طرح، نقش بسزایی در زیبایی و ایجاد فضای گرم و صمیمی در خانه دارد. همچنین می‌توانید متناسب با هر محل از خانه، فرش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اما مزایای استفاده از فرش‌ها در دکوراسیون خانه در اینجا تمام نمی‌شود.

در اینجا به مواردی از اهمیت استفاده از فرش در دکوراسیون خانه اشاره می کنیم :

 

فرش‌ها عایقی برای صدا و گرما 

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و به دنبال راهی برای کاهش هرچه بیشتر صدا هستید و یا اگر‌ کف‌پوش خانه‌تان از سرامیک و کاشی است و به دنبال راهی برای افزایش گرما به خصوص در فصل زمستان هستید‌، از استفاده از فرش غافل نشوید. 

فرش‌ها بهترین انتخاب برای کاهش صدا و افزایش گرما هستند. به ویژه فرش‌های ایرانی که نمادی از هنر ایران می‌باشند.

 

روشن سازی فضا با فرش 

امروزه به ویژه در سازه‌های مدرن، اغلب رنگ کف پوش‌ها را از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌کنند. همین امر موجب جذب بخش زیادی از نور خانه می‌شود اما با استفاده از فرش‌ها در این بخش‌ها می‌توانید بخش زیادی از نور را به فضا برگردانید و روشنایی خانه را بیشتر کنید.

 

تاثیر فرش‌ها در پوشاندن نقص‌های خانه

اگر خانه‌تان قدیمی می‌باشد و یا علاقه‌ای به استفاده از کفپوش‌های مدرن ندارید و یا اگر کفپوش خانه‌تان دچار نقص و ایرادی می‌باشد، باز هم استفاده از فرش‌ها بهترین انتخاب برای پوشاندن نواقص می‌باشند‌.

 

استفاده از فرش‌ها موثر در افزایش ایمنی 

اگر دارای فرزند و یا فرزندان کوچک و نوزاد می‌باشید که تازه شروع به راه رفتن و یا بازی کردن کرده‌اند و هر لحظه نگران افتادن آن‌ها بر زمین هستید بهترین گزینه استفاده از فرش می‌باشد. فرش‌ها همانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند و شدت آسیب به کودک را بسیار کمتر می‌کنند.

 

استفاده از فرش برای تزیین دیوار 

از آنجایی که فرش‌های دستباف ایرانی نمادی از فرهنگ، هنر و تاریخ کشور ایران می‌باشند و در بسیاری از موارد داستانی از یک قوم را بیان می‌کنند، از این روی فرش‌های سنتی و دستباف ایرانی علاوه بر استفاده در خانه به عنوان کالایی تزیینی برای دیوار خانه‌ها نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسیاری از دوستداران فرش‌ها و یا افرادی که به سبک‌های سنتی علاقه‌مند می‌باشند از فرش‌ها برای تزیین دیوارها در خانه یا حتی در محل  کار استفاده می‌کنند.

 

به طور کلی فرش‌ها می‌توانند نقش‌های زیادی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا کنند. از آن‌ها می‌توانید به عنوان جدا کننده بخش‌های مختلف خانه ( غذا خوری، بخش نشیمن و… )، به عنوان وسیله‌ای تزیینی مانند تابلو فرش، ایجاد نقطه‌ای کانونی در خانه و… استفاده کنید.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه