Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

تابلو فرش انعکاس هنر ایران در هر تار و پود

چقدر به دیزاین کردن خانه‌ی خود با عناصری ایرانی علاقه دارید؟ آیا از آن دسته افراد هستید که دیزاین اروپایی را بیشتر می‌پسندید؟ یا از آن دسته‌ی دیگر که اصرار دارند حتما خانه‌ی خود دیزاینی شرقی و ایرانی داشته باشد؟ کدامیک مورد پسند شما است؟ اصلا چقدر به تزیین خانه‌ی خود اهمیت می‌دهید؟ در خانه‌ای با فضای ساده و خلوت احساس آرامش می‌کنید یا در خانه‌ای با فضایی شلوغ؟ از مبلمان رسمی در خانه‌ی خود استفاده می‌کنید یا مبلمان راحتی یا کاناپه؟ دوست دارید تا لوسترهایی مجلل و پر زرق و برق خانه‌تان را روشن کنند یا از مدل‌های ساده و مدرن استقبال می‌کنید؟ دیوارها چطور؟ دیوارهایی روشن دوست دارید یا دیوارهای فیلی؟ دوست دارید روی دیوارهای خانه‌تان پر از قاب عکس از روزهای خاطره‌انگیز باشد و یا قاب‌های نقاشی؟ از چه چیزی برای تزیین دیوارهای خانه‌ی خود استفاده می‌کنید؟

حالا اگر چیزی به شما معرفی کنیم تا تمام سلایق بالا را در نظر بگیرد چه؟ اثری که هم مدرن باشد و هم نمایاننده‌ی اصالت ایرانی باشد. تابلو فرش ایرانی اثر هنری‌ای است که امروزه تقریبا مورد پسند همه‌ی مردم جهان است. اثری نازک و زیبا که می‌توان ساعت‌ها ایستاد و غرق تماشایش شد. هنری همچون یک شاهکار سینمایی که شما را در خود می‌کشد.

 

تابلوفرشِ راوی و داستان‌هایش

 تابلو فرش ایرانی اثری هنری است که وقتی روبه‌روی آن می‌ایستید شما تماشاگر یک داستان هستید. داستانی ظریف با تمام جزئیاتش که اگر لحظه‌ای از آن غافل بشوید ممکن است نکات ریز و جذاب آن را از دست بدهید. هر یک از صد طرح و نقش تابلوفرش‌های ایرانی داستانی نانوشته و بلکه بافته‌شده دارد هر کدام راوی یک قصه‌ی جذاب از اقسی نقاط ایران که رشته به رشته و تار به تار بافته شده است تا اصالت ایرانی را نشان دهد و خاطرنشان شود که چه روزگاری از سر گذشته است. مردان و زنان زیادی از نقاط مختلف این مرز و بوم نشسته‌اند و روزها و شب‌ها این قصه‌ها را بر دار قالی نقش زده‌اند تا سالیان سال بگذرد و به دست ما برسد. برای بافتن هر تابلوفرش زمان زیادی نیاز است و مردان و زنان هنرمند در شهرها و روستاها لحظات شیرین خود را پشت دار قالی می‌گذرانند تا این قصه‌ی ارزشمند عمرشان را برای ما تعریف کنند و کسی چه می‌داند؟ بعضا این تابلوفرش‌ها عمر بسیار بیشتری از بافندگان خود دارند.

 

 

تابلوفرش و تاریخ هر دوره

ممکن است برایتان جالب باشد که سابقه‌ی تولید تابلوفرش همچون فرش و فرش‌بافی از دوره‌ی ساسانیان رواج داشته است. و از همان زمان ثبت وقایع و مشاهدات در فرش‌ها شروع شده است. ایرانیان از دیرباز به فرش و فرش‌بافی اهمیتی به سزا می‌دادند و این حرفه را هنری می‌پنداشتند که همچون نهالی آن را پرورش دادند و اکنون از میوه‌های آن لذت می‌برند. چرا که فرش و تابلوفرش ایرانی امروزه در جهان زبان‌زد همه است و همگان خواهان آن هستند.

 

 

جنس تابلوفرش از چیست؟

تابلو فرش از نخ‌هایی همچون ابریشم طبیعی و ابریشم مصنوعی/ نخ پنبه/ نخ پشم و … بافته می‌شود. ناگفته نماند که جنس این نخ‌ها در قیمت‌گذاری آن‌ها اثر بسزایی دارد. برای مثال تابلوفرشی که از نخ ابریشم طبیعی بافته شده است قیمت بالاتری نسبت به جنس‌های دیگر تابلوفرش دارد و البته به دلیل ظرافت و درخشندگی نخ ابریشم جلوه‌ی این تابلوفرش نیز طبیعتا با تابلوفرش‌های دیگر متفاوت خواهد بود.

 

 

طرح‌های تابلوفرش

تابلوفرش طرح‌های گوناگونی دارد که هر کدام نمایانگر فرهنگ ایرانی به گونه‌ای خاص هستند. در این طرح‌ها از رنگ‌های خاصی استفاده شده است که فرهنگ و هنر ایرانی را نمایش می‌دهند. برای مثال در آن‌ها از رنگ‌هایی که خاصه‌ی ایران هستند همچون قرمز لاکی و زرد ایرانی و قرمز لاکی استفاده شده است. از طرح‌های خاص تابلوفرش‌های ایرانی می‌توان به طرح‌های منظره/ طرح حیوانات/ طرح پرتره/ طرح فرانسوی/ طرح اماکن مقدس و از همه مهم‌تر طرح آیات و روایات اشاره کرد. طرح آیات و روایات از طرح‌های بسیار محبوب و معروف تابلوفرش ایرانی به حساب می‌آید که در خانه‌ی اغلب ایرانیان مسلمان یافت می‌شود چرا که باعث زنده نگه داشتن هر چه بیشتر ذکر و یاد پروردگار می‌شود. از این نمونه تابلوفرش‌ها می‌توان به تابلوفرش‌های وان یکاد/ چهار قول و آیه الکرسی اشاره کرد که به خوبی با فرهنگ و سلیقه‌ی ما ایرانیان مسلمان عجین شده است.

طرح منظره نیز از دیگر طرح‌های بسیار رایج و محبوب ایرانیان است که در آن از گل‌ها و شکوفه‌های فرش‌های ایرانی وام گرفته شده است و شما در مقابل آن چنان محو منظره‌ای زیبا می‌شوید که گویی تماشاگر یک تابلوی نقاشی هستید.

البته اغلب می‌توانیم ترکیب‌های بسیار زیبایی از طرح منظره و طرح آیات و روایات ببینیم که این‌ها شامل تابلوفرش‌هایی هستند که در آن سوره‌ای از قرآن نوشته شده و در حاشیه یا اطراف آن گل‌های زیبایی نقش بسته‌ است.

 

تابلوفرش‌های ایران در هر طرح و رنگی سالیان طولانی است که آذین‌بخش خانه‌های مردمان گوناگون شده است. هرچند این تابلوفرش‌ها به سبب نخ‌های گرانشان امروزه مبالغ بالایی دارند و در دسترس همه نیستند اما عناصری تکرارناشدنی برای دیزاین خانه‌های شما هستند. نباید فراموش کنیم که پس از خرید تابلوفرش باید از آن به خوبی نیز مراقبت کنیم تا بر عمر آن افزوده شود.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه