استفاده از قالیچه و فرش در فضای خانه

یکی از اصلی‌ترین دغدغه افراد در دکوراسیون و چیدمان خانه، استفاده بهینه و چیدمان اصولی و زیبای قسمت‌های به اصطلاح پرت و یا فضاهای خالی خانه می‌باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به سوالات شما درباره ی اصول استفاده از قالیچه و فرش در فضای خانه پاسخ دهیم.

استفاده‌ی درست از فرش در منزل از مهم‌ترین عوامل در چیدمان هر خانه و فضایی می‌باشد. فرش‌ها می‌توانند در ایجاد فضایی گرم و صمیمی و یا ایجاد نقاط مرکزی و کانونی خانه موثر باشند. پس یک اشتباه کوچک در انتخاب و استفاده از فرش می‌تواند تمام تعادل و زیبایی یک خانه را برهم بزند.

 

اصول چیدمان فرش در فضاهای خالی خانه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چیدمان و پر کردن بخش‌هایی از خانه بسیار سخت باشد، در ادامه ترفند‌هایی را برای چیدمان اصولی و پر کردن این فضاها به شما می‌گوییم.

 اگر فضای خالی خانه‌تان بسیار کوچک و نقاط کور منزل‌تان را در بر می‌گیرد بهترین روش، استفاده از گلدان‌ها می‌باشد. اما اگر فضای مورد نظر مقداری بزرگ‌تر است می‌توانید از قالیچه‌ها و فرش‌های کوچک یا گبه‌ها استفاده کنید و محیطی دنج و آرام را ایجاد کنید. 

 همچنین اگر در محل مورد نظر امکان پذیر باشد می‌توانید یک فضای مطالعه را برای خود ایجاد کنید.

گاهی نیز ممکن است که یک دیوار خالی و ساده در منزل توجه شما و دیگران را به خود جلب کند و شما از خالی بودن آن رنج ببرید، در این صورت می توانید از تابلو فرش‌های زیبا و متناسب با سبک خانه استفاده کنید.

 

همچنین از دیگر بخش‌های خانه که معمولا خالی می‌مانند، راهرو‌ خانه می‌باشند که به دلیل طول زیاد و عرض کم‌شان معمولا غیر قابل چیدمان و استفاده می‌باشند. اما امروزه بسیاری از فرش‌های مدرن و ماشینی، متناسب با راهروها ساخته می‌شوند که این مدل فرش‌ها اصطلاحا به کناره معروف می‌باشند. با این فرش‌ها که در عرض و طول‌های متفاوت موجود می‌باشند و همچنین در صورت امکان با استفاده از چند گلدان می‌توانید راهروی خانه را به فضایی زیبا و دلنشین تبدیل کنید.

 

برای استفاده از فرش‌ها در دکوراسیون خانه همانطور که می‌دانید بهتر است به نکاتی از جمله، سبک دکوراسیون، رنگ‌های استفاده شده در فضا و دیگر جزئیات و وسایل موجود در فضا توجه کنید و با توجه به آن‌ها فرش تهیه شود. اما گاهی می‌تواند با ترکیبی از یک یا چند سبک، نمایی زیبا و دلنشین را ایجاد کنید. به عنوان مثال امروزه در دکوراسیون‌های مدرن استفاده از کفپوش‌های چوبی یا پارکت بسیار رواج دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از فرش‌ها در این سبک‌های مدرن جایی ندارند. اما اشتباه می‌کنند!

 امروزه فرش‌ها در سبک‌های زیادی بافته می‌شوند و تقریبا شما می‌توانید با هر سبک و سلیقه‌ایی فرشی را برای خودتان انتخاب کنید. همچنین برخی مواقع ترکیب دو یا چند سبک می‌تواند آن چیزی باشد که شما به دنبالش هستید.

 

در سالن مستطیل چگونه از فرش و قالیچه استفاده کنیم ؟

یکی از نکات مهم در نحوه‌ی قرارگیری فرش در سالن‌های مستطیل شکل این است که عرض فرش باید در راستا و موازی با طول سالن باشد. یعنی فرش خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که طول فرش‌تان متناسب با عرض سالن باشد. همچنین در سالن‌های مستطیل شکل بهتر است برای هر بخش از سالن مانند بخش پذیرایی، بخش غذاخوری و... فضای جداگانه در نظر بگیرید و با استفاده از فرش این فضاها را از یکدیگر تفکیک کنید. 

دقت کنید که تمامی فرش‌های پهن شده در یک سالن باید در یک راستا باشند پس در خرید و اندازه فرش هر بخش دقت کنید.

اگر سالن مستطیل شکل شما بسیار بزرگ است و طول زیادی دارد میتوانید یک بخش آن را از دو فرش کوچک در کنار هم استفاده کنید‌. یعنی در این بخش دو فرش را باید به گونه‌ایی انتخاب کنید که عرض فرش‌ها در راستای عرض سالن باشد. 

 این ترفند بهتر است در سالن‌های خیلی بزرگ به کار گرفته شود و فقط یک بخش از سالن را به این چیدمان اختصاص دهند و بخش‌های دیگر عرض فرش در راستای طول سالن باشد.

 

چگونگی استفاده از فرش و قالیچه در سالن‌های مربع شکل

در سالن‌های مربعی شکل می‌توانید فضا را به دو بخش کاملا مجزا و مستطیل شکل تقسیم کنید که هر بخش را باید مطابق با سالن‌های مستطیل شکل چیدمان انجام دهید. ولی در صورت بزرگ بودن فضا می‌توانید سالن را به ۴ بخش مساوی تقسیم کنید. توجه کنید که در هر بخش باید برای تفکیک سازی فضاها از یکدیگر یک فرش جداگانه پهن کنید. یعنی به ۴ فرش نیاز دارید. پس در انتخاب اندازه فرش‌ها دقت کنید. متراژ هر کدام از فرش‌ها باید یک چهارم مساحت کل فضا باشد اما تمامی فرش‌ها باید در یک راستا و هم جهت قرار گیرند.

 

   استفاده کنیم؟ L چگونه از فرش و قالیچه در سالن‌های به شکل  

در سالن‌های L شکل ما حداکثر ۳ فضای مجزا از یکدیگر داریم. در سالن‌های کوچک شکل L، دو فضای مجزا در هر یک از بازو ها داریم و یک فضای دنج و آرام در محل تلاقی بازوها می توانیم ایجاد کنیم. ابعاد فرش سالن‌های L را باید متناسب با ابعاد سالن و متناسب با جهتی که قصد پهن کردن فرش‌ها را داریم انتخاب کنیم. بهتر است هر یک از بازو‌های سالن به شکلی جداگانه  اما در صورت امکان در یک جهت فرش پهن شود اگر امکان پهن کردن فرش‌ها در یک جهت وجود ندارد پس سعی کنید یکی از فرش‌ها که در محل تلاقی قرار می‌گیرد را هم راستا با سالن پهن کنید.

بزرگترین اشتباه در چیدمان سالن‌های L شکل، فرش کردن تمام سالن می‌باشد.

 

نکات مهم استفاده از فرش در خانه 

فرش‌های مورد استفاده در خانه‌های ایرانی معمولا در اندازه‌های 6 متری، 9 متری و یا 12 متری می‌باشد و معمولا در مرکز خانه و یا اتاق‌ها قرار می‌گیرند، بهتر است فرش را به گونه‌ای در منزل پهن کنید که جلوه‌ی دیگر اجزای خانه را نگیرد و به گونه‌ای نقش مکمل در چیدمان و دکوراسیون خانه را داشته باشد.

برای این منظور بهتر است وسایل دیگر مانند مبل و صندلی‌ها را به دور فرش و کاملا بیرون از فرش قرار دهید تا فرش در کنار دیگر وسایل جلوه و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین قرار گیری مبلمان روی فرش می‌تواند به گونه‌ای باشد که پایه‌های مبل فرش را لمس کند.

برای استفاده از فرش در محل غذاخوری و یا در آشپزخانه بهتر است فرش در مرکز میز غذا خوری قرار گیرد و اگر نمی‌دانید که دقیقا فرش خود را به چه اندازه‌ای باید انتخاب کنید می‌توانید تمامی صندلی‌های میز را بیرون بکشید و دور تا دور آن را اندازه بگیرید. فرش این قسمت باید به گونه ای باشد که میز در مرکز فرش قرار گیرد و صندلی‌ها هنگام نشستن کاملا روی فرش باشند. 

 

نحوه ی قرار گیری فرش در اتاق خواب کمی متفاوت می‌باشد. زیرا بسیاری از افراد تمایل دارند که تمامی کف اتاق از فرش و یا موکت پوشیده باشد. اما اگر جزو این دسته از افراد نیستید بهتر است فرش اتاق خواب را به گونه‌ای انتخاب کنید که بخش زیادی از فرش زیر تخت قرار گیرد و بخش کمتری  از آن بیرون تخت قرار گیرد. نحوه دیگر قرار گیری فرش در اتاق خواب به گونه‌ای است که تقریبا یک سوم فرش در زیر تخت و دو سوم دیگر بیرون از تخت باشد.



نظر خود را بنویسید

دیدگاه