آشنایی با انواع مختلف ابریشم در فرش ایرانی: لطافت و زیبایی

آشنایی با انواع مختلف ابریشم در فرش ایرانی: لطافت و زیبایی

نخ ابریشم در فرش ایرانی، لطافت و زیبایی تکرار ناشدنی

اگر شما هم در جریان خریدن فرش برای منزل خود باشید قطعا تا به حال به این نتیجه رسیده‌اید که فرش‌های دستباف از استحکام، ظرافت بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی برخوردارند. اما علت این برتری نسبت به فرش‌های ماشینی چیست؟ در بافت فرش‌های دستی از الیاف طبیعی استفاده می‌شود، یعنی این فرش‌ها از الیاف طبیعی و با ارزشی همچون ابریشم بافته می‌شوند. نخ ابریشم نسبت به نخ‌های دیگری همچون نخ اکریلیک که در فرش‌های ماشینی به کار می‌رود از ظرافت بالاتری برخوردار است و به همین دلیل جلوه‌ای تماشایی‌تر به کار می‌بخشد، همچنین این نخ استحکام بالاتری نسبت به نخ‌های پلاستیکی دارد و در نتیجه با توجه به برتری‌هایی که دارد قیمت آن نیز نسبت به نخ‌های دیگر بالاتر است.

استفاده از نخ ابریشم در فرش‌های ایرانی باعث شده است تا این فرش‌ها همچون تابلوی نقاشی زیبا باشند و توجه همگان را برانگیزند. براقیت این نخ‌ها باعث شده است تا فرش‌های بافته شده از نخ ابریشم در نظر همه ارجحیت پیدا کنند و آثاری تکرار ناشدنی باشند.

اما این نخ ارزشمند انواع مختلفی دارد که بسته به نوع آن کاربردش نیز تغییر می‌کند. در ادامه می‌پردازیم به موضوع این مقاله، یعنی انواع مختلف ابریشم در فرش ایرانی.

 

 

ویژگی‌های ابریشم

پیشتر نیز اشاراتی به ویژگی‌های خاص ابریشم کردیم. با این حال، خالی از لطف نیست که کمی بیشتر به آن بپردازیم. مهمترین ویژگی نخ ابریشم که آن را به بهترین نخ بافت فرش کرده است این است که این نخ محکمترین بافت موجود در جهان است و این باعث می‌شود تا فرش‌های بافته شده از آن نیز دارای استحکام بسیار بالایی باشند.

اگر شما فرشی از جنس ابریشم دارید در هنگام شستشوی آن اصلا نباید نگران باشید، چراکه بافته‌ای از جنس ابریشم به هیچ عنوان دچار آبرفتگی یا کوتاه شدگی نمی‌شود.

جدا از استحکام بالای این نخ می‌توان به مقاومت آن در برابر عواملی همچون بید زدگی، ساییدگی و آتش اشاره کرد.

 

 

انواع مختلف ابریشم در فرش ایرانی

ابریشم تاسار: مهمترین ویژگی این نوع ابریشم آن است که رنگش سبز است. و خاستگاه این نوع ابریشم در هند و ژاپن می‌باشد. لازم به ذکر است که این نوع ابریشم از ابریشم‌های وحشی به شمار می‌رود.

ابریشم موگا: خاستگاه این نوع ابریشم نیز هند است. این نوع ابریشم نه از نوع وحشی و نه اهلی، بلکه نیمه اهلی است.

ابریشم اری: نام دیگر این نوع ابریشم، ابریشم صلح است. اما چرا؟ زیرا که برای به دست آوردن این ابریشم نیاز به کشتن کرم‌های ابریشم نیست.

ابریشم عنکبوت: شاید با شنیدن نام این ابریشم شوکه شوید. باید برایتان جالب باشد که این نوع ابریشم از پیله‌ی کرم ابریشم تولید نمی‌شود و بلکه از عنکبوت تولید می‌شود. این نوع ابریشم بسیار زیاد گران قیمت است و به همین دلیل زیاد از آن استفاده نمی‌شود مگر در مواردی خاص. از جمله این موارد خاص می‌توان به تولید تلسکوپ، میکروسکوپ و جلیقه ضد گلوله اشاره کرد.

ابریشم کوان: کرم‌های ابریشمی که در ساخت این نوع ابریشم به کار می‌روند از کشورهای ایتالیا، ترکیه و یونان هستند. لازم به ذکر است که از این نوع ابریشم برای قدرت بخشیدن به سایر انواع ابریشم‌ها استفاده می‌شود.

ابریشم صدفی: این نوع ابریشم از صدف‌های موجود در سواحل دریای مدیترانه تولید می‌شود. نام دیگر این ابریشم، ابریشم دریا است.

 

یک خبر مهم در  باب فرش ابریشم

اگر خواستار فرش ابریشم هستید، سوای فواید آن باید از معایب آن نیز مطلع بشوید. از مهمترین معایب استفاده از نخ ابریشم ظلمی است که به کرم‌های ابریشم می‌شود. شما باید از این نکته مطلع باشید که سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات مخالف استفاده از ابریشم در هر نوع محصولی هستند و کشت ابریشم را در هر شرایطی منع می‌کنند. چرا که در فرایند تولید و کشت نخ ابریشم، تمامی کرم‌های شریک در تولید آن کشته می‌شوند. پروانه‌ها به علت اهلی شدن آرواره‌هایشان رشد نمی‌کند و قادر به خوردن غذا نیستند و این قضیه به مرگ آن‌ها منجر می‌شود.

از معایب دیگر این فرش‌ها گران بودن آن‌ها است. نخ ابریشم به علت فرایند تولید و حجم کم تولید بسیار گران قیمت است که همین مسئله باعث می‌شود تا دسترسی به آن سخت باشد.

 

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل پرداختیم به نخ ابریشم، انواع آن، فواید نخ ابریشم و معایبش. سعی کردیم تا به اختصار بپردازیم به تمامی موارد موجود. در هر بخش نتایح تحقیقاتی مطرح شده است که سالیان دراز درباره‌ی آن‌ها تحقیق شده است. این اطلاعات، اطلاعات نادری است که حالا در این مقاله به دست شما رسیده است تا شما را در خریدی درست راهنمایی کند. امیدواریم تا توانسته باشیم این اطلاعات را به شکلی درست در اختیار شما بگذاریم.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه