چگونه می‌توانید با انتخاب فرش مناسب، احساس راحتی و آرامش در خانه خود را تجربه کنید؟

چگونه می‌توانید با انتخاب فرش مناسب، احساس راحتی و آرامش در خانه خود را تجربه کنید؟

اولین نیاز هر خانه فرش است. یک خانه چه زمانی شکل و شمایل یک خانه‌ی کامل را به خود می‌گیرد؟ برای شما یک خانه‌ی کامل به چه صورتی است؟ خانه‌ای با دیوارهای روشن و تازه رنگ شده؟ خانه‌ای با مبلمان بزرگ و رسمی؟ خانه‌ای با کاناپه‌های راحتی؟ خانه‌ای به نظر شما کامل است که آشپزخانه‌ای بزرگ داشته باشد؟ خانه‌ای پر از گل و گیاه برای شما نمایانگر یک خانه‌ی همه چیز تمام است؟ دیوارهای یک خانه‌ی کامل پر از قاب است؟ یا خانه‌ای کامل است که فرش‌های رنگارنگ دارد؟ کدام یک از خانه‌های بالا نمایانگر یک خانه‌ی کامل است؟ این نظرسنجی در یک جامعه‌ی آماری بزرگ نتایج جالبی داشته است. بالغ بر هشتاد درصد جواب‌ها مبنی بر خانه‌ای با فرش بوده است. یعنی هشتاد درصد این جامعه‌ی آماری بر این باور بوده‌اند که زمانی یک خانه کامل می‌شود که در آن فرش پهن شده باشد. نظر شما چیست؟

 

خانه‌ی ایرانی و فرش

اگر بخواهیم از ابتدا سخن بگوییم نمی‌توانیم از این نکته چشم‌پوشی کنیم که فرش در ایران سابقه‌ای دیرینه داشته است. بله در ابتدا فرش برای ایرانیان نیز صرفا کاربردی ساده چون پوشاندن کف داشته است اما با گذر زمان و پیشرفت فرش‌بافی در ایران این صنعت تبدیل به یک هنر ارزشمند شده است. آغاز فرش و فرش‌بافی در ایران از زمان ساسانیان بوده است و در دوره‌های گوناگون چون دوره‌ای مثل صفویان نیز به اوج رسیده و شکوفا شده است. به طوری که طرح‌ها و نقش‌ها وابسته به اتفاقات و حتی معماری آن زمان تغییر کرده است. همچون فرش طرح اصفهان که نقش آن بر حسب طرح کاشی‌های مساجد دوره‌ی صفوی شکل گرفته است. اهمیت فرش و فرش‌بافی تا به امروز نیز کشیده شده است. به گونه‌ای که امروزه نیز کمتر ایرانی‌ای را می‌بینیم که در خانه‌ی خود فارغ از کوچکی و بزرگی آن فرش پهن نکرده باشد.

 

 

فرش دلخواه ما کدام است؟

اگر در شرف خریدن فرش هستید حتما بزرگ‌ترین سوال شما این است که چه فرشی را باید انتخاب کنید. فرش از آن دسته لوازمی است که معمولا طولانی‌ترین عمر را در میان لوازم خانگی دارد و تا به آن آسیب جدی وارد نشود غیر قابل استفاده نیست. و به ندرت در مواقعی خاص تعویض می‌شود. مثلا ممکن است که مبلمان خانه تغییر کند و دیگر با فرش هماهنگ نباشد. در مواقعی دیگر نیز متاسفانه این اتفاق می‌افتد که شما مجبور شوید فرش خود را عوض کنید. مثلا زمانی که شما در ابتدا فرشی با طرحی شلوغ را دیده‌اید و آن را خریداری کرده‌اید و پس از مدتی که این فرش در خانه پهن شد متاسفانه این فرش دل شما را می‌زند و یا باصطلاح چشم شما را خسته می‌کند. البته این نکته برای همه صدق نمی‌کند و تنها شامل حال افراد کمی می‌شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است شما پیش از خرید فرش را در خانه‌ی خود به طور کامل تصور کنید و رنگ و نقش آن را به خوبی تماشا کنید.

 

  

بازی نور و فضا در هنگام خرید فرش

حضور نورهای زیاد در گالری‌های فرش‌فروشی و بزرگ بودن فضا موجب ایجاد خطای ذهنی در مخاطب می‌شود و به همین دلیل شما حتما باید در نظر بگیرید که آن فرش در خانه‌ی شما با هر متراژی که هست و اسباب و لوازم شما چطور می‌شود. علاوه بر نورهای زیاد در گالری‌ها شما باید توجه کنید که این فرش‌ها در محیطی به شما نشان داده می‌شود که در آن هیچ چیزی جز آن فرش‌ها نیست و همین خالی بودن فضا منجر به خطا در انتخاب شما می‌شود. بنابراین مجددا تاکید می‌کنیم که در هنگام خرید فرش به این دو نکته یعنی حضور نورهای خاص همچون نورهای به شدت زرد و نورهای کاملا سفید و متراژ محلی که از آن فرش را خریداری می‌کنید توجه داشته باشید و فرش را با نور منزل خود، متراژ آن و لوازم دیگری همچون مبلمان خود بسنجید.

 

فرش ماشینی و یا فرش دستی؛ مسئله این است

یکی از بزرگ‌ترین سوال‌ها در خرید فرش همیشه این است که فرش دستی بخریم و یا فرش ماشینی. پاسخ این سوال هم می‌تواند بسیار ساده و هم به نوعی بسیار سخت باشد. در هر صورت این نکته قابل انکار نیست که فرش‌های دستباف قیمت بسیار بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی دارند، و همین نکته منجر به این می‌شود که گروه بزرگی از افراد همواره در خرید فرش به سمت فرش‌های ماشینی بروند. البته این نکته حائز اهمیت است که فرش‌های ماشینی نیز امروزه از کیفیت بالایی برخوردارند. در چند بعد می‌توان این فرش‌ها را با هم مقایسه کرد.

 

جنس فرش‌ها

اولین فاکتور برای مقایسه را جنس این فرش‌ها در نظر می‌گیریم. فرش‌های دستی اغلب از نخ‌های طبیعی همچون نخ پنبه، نخ ابریشم طبیعی و نخ پشم بافته می‌شوند در صورتی که فرش‌های ماشینی اغلب از نخ‌هایی همچون اکریلیک، نخ پلی‌استر و یا ترکیب پلی‌استر و نخ پنبه است. خب جلا و براقی نخ ابریشم قطع به یقین از نخ‌های دیگر بیشتر است و به همین دلیل فرش ابریشم هماره دارای ظاهری ظریف‌تر و زیباتر نسبت به فرش‌های دیگر است. فرش‌های دستی به دلیل استفاده از الیاف طبیعی در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند که این مورد نیز از نکته‌های مثبت آن‌ها به شمار می‌رود.

 

استقامت فرش‌ها

فرش‌های دستباف به این علت که با دست گره می‌خورند از استقامت و استحکام بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی برخوردارند. این فرش‌ها هرچه بیشتر پا بخورند بر عمر آن‌ها افزوده می‌شود در حالی که فرش‌های ماشینی به مرور زمان و استفاده‌ی بیشتر کهنه‌تر می‌شوند.

  

طرح فرش‌ها

تنوع فرش‌ها هم در نوع  ماشینی و هم در نوع دستی بسیار بالاست و تقریبا یکسان. اما رنگ‌بندی در فرش‌های دستی بیشتر از فرش‌های ماشینی است.

در طرح‌های گوناگون فرش دستباف اگر بیشتر به دنبال طرحی شلوغ هستید ما طرح‌های گل فرنگ، تبریز، ماهی درهم، گلدانی و بته جقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • اگر به دنبال فرشی خاص و یونیک هستید ما طرح کرمانشاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر فرشی با طرح‌های اسلیمی را جستجو می‌کنید، فرش اصفهان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر علاقمند به رنگ لاکی و سبز هستید به شما طرح بختیاری را پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر طرح‌های خلوت را دوست دارید، فرش شاه عباسی، افشان و اسلیمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

 در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهمی که در خرید فرش مهم است را با شما مرور کنیم. دقت و توجه به تمامی نکات بالا باعث می‌شود تا شما انتخابی درست بر حسب سلیقه و نیازتان داشته باشید. امیدواریم تا شما را در خرید صحیح فرش خود یاری کرده باشیم.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه