فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف ایرانی

فرش‌ها در ایران چیزی فراتر از کالا هستند، فرش دستباف ایرانی ، همواره باری از هنر، تاریخ و شکوه ایران را در هر جای جهان بر دوش خود کشیده است. فرش‌های سنتی ایران همواره نمادی از فرهنگ و باور‌های ایرانی بودند به همین دلیل از باارزش‌ترین کالاهای جهان به حساب می آیند. پس اگر قصد خرید فرش دستباف ایرانی را دارید به شما توصیه می‌کنیم تا این مقاله را بخوانید تا بتوانید خرید بهتری را تجربه کنید.

 

نکات مهم خرید فرش دستباف ایرانی  

همانطور که گفته شد فرش دستباف ایرانی یک کالای گرانقیمت و لوکس است و علاوه بر ارزش مادی، ارزش معنوی نیز دارد. پس بسیار مهم است که امروزه با گسترش تولیدکنندگان فرش، اطلاعات و تجربه‌ی خوبی در خرید فرش دستباف ایرانی داشته باشید تا اشتباه نکنید! در ادامه نکات مهم خرید فرش دستباف ایرانی را برایتان آورده ایم :

بررسی اندازه و ابعاد فرش دستباف ایرانی 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید فرش دستباف ایرانی باید به آن توجه کنید ابعاد و اندازه فرش می‌باشد. البته توجه داشته باشید که چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش دستباف، مشکلی ندارد اما گاهی این تفاوت به چند متر می‌رسد که در این صورت باید از خرید آن فرش صرف نظر کنید. برای بررسی ابعاد فرش یکی از بهترین روش‌ها تا کردن فرش از وسط و گذاشتن لبه‌های بالا و پایین فرش روی یکدیگر می‌باشد. توجه کنید که فاصله‌ی لبه‌های فرش تا وسط ترنج بیش از 3 سانتی متر نباشد و در هر دو طرف به یک اندازه باشد. در صورت بیشتر بودن این مقدار و یا تفاوت این فاصله در یک طرف فرش با طرف دیگر آن از قیمت قالی بسیار کم می‌شود.

 

بررسی رنگ فرش دستباف ایرانی  

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در خرید فرش دستباف ایرانی توجه به یکسان بودن رنگ‌های آن می‌باشد.

حتما قبل از خرید فرش دستباف رنگ آن را از زاویه‌های مختلف در نور خورشید بررسی کنید و دقت کنید که رنگ آن در همه‌ی سطح فرش یکسان باشد البته توجه داشته باشید که اگر در جهت خواب فرش به آن نگاه کنید رنگ فرش تیره‌تر خواهد بود. در فرش‌های دستباف گاها این مسئله پیش می آید که یک رنگ استفاده شده در فرش در همه جای آن با هم تقارن ندارد و این موضوع موجب کاهش قیمت و ارزش فرش‌های دستباف می‌شود.

همچنین دقت کنید که رنگ فرش در تمامی سطح پرزهای ( قسمت انتهایی پرزها) فرش یکسان باشد.  اختلاف رنگ در سطح‌های مختلف پرز نشان دهنده رنگ شدن فرش با رنگ‌های جوهری می‌باشد.

 

بررسی کیفیت پرزهای فرش دستباف ایرانی 

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید فرش دستباف ایرانی باید به آن توجه کنید کیفیت پرزهای فرش می‌باشد. فرش‌های دستباف معمولا از پشم و ابریشم طبیعی بافته می‌شوند. از این روی هیچگونه حساسیتی را در پوست انسان ایجاد نمی‌کنند اما پرز‌های مصنوعی با کیفیت کم موجب ایجاد حساسیت در افراد به خصوص کودکان می‌شوند.

پرزهای نازک و نرم معمولا طول عمر کمتری نسبت به پرز های ضخیم دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب آلودگی و گرد و خاک را دارند.

 

بررسی بافت و گره فرش دستباف ایرانی

از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت و کیفیت فرش دستباف ایرانی اصل، بررسی بافت وگره آن می‌باشد. برای بررسی نوع بافت و تعداد گره فرش میتوانید به بخش پشتی فرش مراجعه کنید علاوه بر اینکه تمامی فرش‌های دستباف اصل حاوی یک شناسنامه و برچسب در بخش پشتشان می‌باشند که تمامی اطلاعات مربوط به وزن، تعداد گره، نوع بافت، تراکم و تمامی اطلاعات مربوط به برند بافنده نیز ثبت شده است، همچنین می‌توانید  تعداد گره و تراکم فرش دستباف را خودتان حساب کنید. کافی است تعداد گره‌های فرش را به مقدار ۷ سانتی متر از طول فرش بشمارید تا رجشمار فرش را محاسبه کنید.

بررسی پوسیدگی و رفو شدن فرش دستباف ایرانی 

برای بررسی بهتر پوسیدگی و یا رفو شدن فرش بهتر است پشت فرش را نگاهی بیندازید. قسمت‌های رفو شده فرش، بافتی محکم‌تر و زبرتر از قسمت‌های دیگر فرش دارند. همچنین احتمالا در این بخش‌ها متوجه سوزن خوردگی فرش خواهید شد.

همچنین برای اطلاع از پوسیدگی فرش کافیست بخشی از آن را که مشکوک است تا کنید و اگر صدایی مانند شکستگی شنیدید بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

 

بررسی نخ فرش دستباف ایرانی 

فرش‌های دستباف از  الیاف و نخ‌های طبیعی به دست آمده از پنبه، ابریشم و پشم بافته می‌شوند که از ارزش بالایی برخوردار هستند و دلیل قیمت بالای فرش دستباف نیز همین می‌باشد. استفاده از الیاف پشم از دیگر الیاف در ایران رایج‌تر می‌باشد. استفاده از الیاف غیر طبیعی از ارزش و قیمت فرش دستباف می‌کاهد. در صورت استفاده از الیاف غیر طبیعی، از دستباف بودن فرش اطمینان حاصل کنید.

بررسی رنگ نخ فرش دستباف ایرانی 

منظور از رنگ نخ، در واقع نحوه‌ی رنگ آمیزی نخ می‌باشد. در فرش‌های دستباف لوکس، نخ‌ها به طور کاملا طبیعی و سنتی رنگ می‌شوند که از کیفیت و درخشش بالاتری برخوردار هستند.

 نخ‌هایی که با روش صنعتی و با رنگ‌های شیمیایی رنگ می‌شوند از تنوع بیشتری برخوردا هستند و معمولا پررنگ‌تر می‌باشند. 

 

بررسی گره فرش دستباف ایرانی 

فرش‌های دستباف ایرانی معمولا حاوی گره‌های یکسان و بسیار منظم نمی‌باشند. اگر در پشت فرش متوجه گره‌های بسیار یکسان و منظم شدید ممکن است فرش ماشینی باشد و باید در خرید خود کمی بیشتر دقت کنید.

 

بررسی ریشه فرش دستباف ایرانی 

یکی از نکات مهم و تعیین کننده‌ی کیفیت فرش دستباف، ریشه‌های فرش می‌باشد که کمتر به آن توجه می‌شود. در واقع ریشه‌های فرش از عوامل اصلی استحکام و ماندگاری فرش‌های دستباف می‌باشند. زیرا ریشه‌های فرش به منظور جلوگیری از باز شدن تار و پودهای فرش قرار می‌گیرند. با باز شدن تار و پودهای فرش، ماندگاری و استحکام فرش نیز کم می‌شود.

 

 ریشه‌زنی فرش با سه روش ریشه‌بافی متصل، ریشه بافی بطلمه‌ای و ریشه‌بافی مغزی انجام می‌شود که در فرش‌بافی ایران روش اول یعنی ریشه بافی متصل رایج‌ترین نوع ریشه زنی می‌باشد. روش دوم نیز برای فرش‌های ریزبافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش سوم که به آن ریشه بافی مغزی می‌گویند از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است به همین دلیل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه