تاثیر فرش بر آکوستیک فضا

تاثیر فرش بر آکوستیک فضا

فرش‌ها از گذشته یکی از عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون خانه ها بودند و علاوه بر تاثیر در زیبایی، در آکوستیک صدا نیز نقش بسزایی داشتند. در این مقاله به طور کامل به نقش و چگونگی تاثیر فرش بر آکوستیک فضا می‌پردازیم.

 

حتما تا به حال تجربه داشته‌اید که وقتی وارد اتاقی خالی و بدون وسیله می‌شوید صدایتان در آنجا به خودتان برمی‌گردد یا اصطلاحا اکو می‌شود اما به محض قرار گرفتن فرش تا حد زیادی نویزها و بازگشت صدا کم می‌شود‌. 

این دقیقا همان خاصیت و تاثیر فرش بر آکوستیک فضا می‌باشد. 

در واقع امواج صوتی در هنگام برخورد به فرش در الیاف و بافت نرم فرش به دام می‌افتند و این الیاف متراکم تا حد زیادی از جهش این امواج از سطح جلوگیری می‌کنند و همانطور که حس می‌کنید امواج و نویزها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کنند. و جالب است بدانید هر چه ضخامت فرش بیشتر باشد میزان آکوستیک فرش نیز بیشتر می‌شود.

 

جالب است بدانید علاوه بر صدا فرش‌ها، عایق لغزش نیز می‌باشند. برای احساس این ویژگی فرش کافیست روی یک سطح سخت مانند سرامیک یا پارکت راه بروید و به لرزش سطح یا زمین توجه کنید و سپس روی یک فرش راه بروید و به لرزش سطح توجه کنید.

همانطور که متوجه شدید فرش‌ها به دلیل دارا بودن بافت نرم، تا حد زیادی ضربه و لرزش را نیز در خود جذب می‌کنند. از این رو استفاده از فرش‌ها در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و یا در آپارتمان‌ها به ویژه طبقات بالا توصیه می‌شود تا با به حداقل رساندن ارتعاشات و لرزش‌ها، اختلالات صدا و نویز‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند و محیطی آرام را به خود هدیه کنند.

 

چگونگی تاثیر فرش بر آکوستیک فضا

 علت اصلی تاثیر فرش بر آکوستیک فضا وجود الیاف و پرز‌ها و  تراکم آن‌ها می‌باشد. در واقع امواج صوتی در بین این پرز‌ها و الیاف به دام می‌افتند و نمی‌توانند منعکس شوند و فرش این انرژی صوتی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند.

  هرچه تراکم فرش بیشتر باشد خاصیت آکوستیک فرش نیز بیشتر می‌شود. 

 

نوع و ترکیب الیاف نقش تعیین کننده‌ای در نحوه و مقدار جذب امواج صوتی دارند. اما به طور کلی می‌توان گفت هرچه الیاف متراکم‌تر و سنگین‌‎‌تر باشند عایق بهتری برای صدا و لرزش نیز خواهند بود‌ چون سطح بیشتری برای دریافت و ذخیره امواج دارند.

 

همچنین نوع الیاف به کار برده شده در فرش نقش تعیین کننده‌ای در میزان آکوستیک فرش دارند. برای مثال الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم به عنوان عایق‌های عالی برای صدا و لرزش شناخته شده‌اند.

البته الیاف مصنوعی نیز مانند پلی استر یا نایلون نیز نقش زیادی در آکوستیک فضا دارند اما میزان آن نسبت به الیاف طبیعی کمتر است و دلیل آن ساختار متخلخل فیبری در الیاف طبیعی میباشد که به جذب و جلوگیری از انعکاس امواج علاقه دارند‌.

 

تاثیر انواع فرش بر آکوستیک فضا 

منظور از نوع فرش، نوع و اندازه الیاف و همچنین ضخامت آن‌ها می‌باشد. 

 همانطور که تا اینجا بررسی کردیم به طور کلی فرش‌ها بر انعکاس صدا و لرزش‌ها نیز تاثیر دارند و عوامل مختلفی بر میزان آکوستیک فرش اثر می‌گذارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین عوامل، کیفیت و نوع الیاف و ارتفاع پرز فرش‌ها می‌باشد.

هرچه الیاف مصرفی در فرش طبیعی‌تر ( پشم و ابریشم ) و متراکم‌تر باشد آکوستیک بیشتر می‌شود‌.

 ارتفاع پرزها نیز از عوامل تاثیر گذار بر آکوستیک فرش هستند. هرچه ارتفاع پرز فرش‌ها بیشتر باشد میزان و سطح درگیری فرش با امواج صوتی بیشتر می‌شود و فرش می تواند مقدار بیشتری از امواج را درون خود به دام بیندازد و از انعکاس آن‌ها جلوگیری کند.

همچنین مواد استفاده شده در پشت فرش نیز نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت صدا دارند، به طوری که هرچه پشت فرش ضخیم‌تر باشد و از لایه‌های بیشتری تشکیل شده باشد، فرش عایق بهتری برای صدا و لرزش خواهد بود.

همچنین فرش‌هایی که گره‌های ضخیم‌تری دارند نسبت به فرش‌هایی با گره‌های کوتاه‌تر، نقش بیشتری در جلوگیری از انعکاس صدا دارند.

 

  

 فرش فریز دارای آکوستیک بهتر

از دیگر عواملی که برای برخورداری از ویژگی آکوستیک بهتر در فرش در هنگام خرید فرش باید به آن دقت کنید انتخاب فرش‌های فریز می‌باشد، فرش‌های فریز دارای الیاف پیچ خورده هستند که دارای ظاهری مانند بافت هستند. که این بافت نه تنها موجب زیبایی بيشتر در فرش می‌شود بلکه در جلوگیری از انعکاس صدا و لرزش یا همان آکوستیک نیز نقش زیادی دارد. 

الیاف پیچ خورده در فرش‌ها به پراکندگی امواج صوتی در فرش کمک می‌کنند و از بازتاب آن‌ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کنند.  همچنین فرش‌های فریز دوام زیادی دارند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند به همین دلیل در مناطق پر تردد مانند محل کار نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

همچنین از فرش های فریز می‌توانید در آپارتمان‌ها استفاده کنید تا از انتقال صدا و لرزش‌ها به طبقات پایین‌تر جلوگیری کنید و محیطی آرام را برای خود ایجاد کنید.

نقش  پد فرش در کاهش صدای داخل فضا

بالشتک و یا پد فرش نیز نقش حیاتی در کاهش و کنترل صدای داخل فضا دارد. بالشتک فرش که به عنوان زیرانداز فرش هم نیز شناخته می‌شود در اغلب مواقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالی که تا حد بسیار زیادی از انتقال و انعکاس صدا در محیط جلوگیری می‌کند. یکی از عملکردهای اصلی و کلیدی این پد فرش، جذب و دفع امواج صوتی در فضا می‌باشد. 

امواج صوتی وقتی با یک سطح سخت مانند سنگ یا سرامیک برخورد می‌کنند می‌توانند به بیرون منعکس شوند و موجب ایجاد نویز و  طنین شوند. اما این پد‌ها یا بالشتک های فرش، مانعی بر سر راه امواج صوتی برای رسیدن از فرش به کف اتاق می‌شوند و بخش زیادی از این امواج قبل از رسیدن به سطح زمین توسط این بالشتک‌ها یا پدها جذب و سپس دفع می‌شوند و از بازگشت این امواج به اتاق جلوگیری میکنند و در نهایت محیطی آرام را به شما هدیه می‌دهند. 

 

به طور کلی استفاده از فرش‌ها در مکان‌هایی که به دنبال آرامش و تمرکز زیادی هستید بهتر است مورد استفاده قرار بگیرند تا هم از مزیت زیبایی آن‌ها و هم از مزیت آکوستیک آن‌ها بهره‌مند شوید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه