Powered by Smartsupp
5% تخفیف ویژه خرید آنلاین بهاره

آشنایی با متنوع‌ ترین طرح ‌های فرش ایرانی؛ راهنمای خرید برای تازه واردان

آشنایی با متنوع‌ ترین طرح ‌های فرش ایرانی؛ راهنمای خرید برای تازه واردان

طرح‌ های فرش ایرانی همیشه در سراسر جهان حرف اول را می‌زند. زیبایی جادویی، نقش و نگار و طرح فرش‌های ایرانی، بالاترین جایگاه را در بین هنرهای مردمی دارد؛ به طوری که فرش‌های دست بافت ایرانی، شهرت جهانی دارند. دلیل شهرت جهانی این فرش‌ها کیفیت، نقش و نگار و طرح‌های اصیل آن است. فرش‌های دست بافت در مقایسه با فرش‌های ماشینی قیمت بیشتری هم دارند. فرقی نمیکند که تصمیم شما خرید یک فرش دست بافت باشد یا خرید فرش‌های ماشینی؛ در هر صورت آشنایی با انواع طرح و نقش فرش‌های ایرانی، قدمی مهم برای انتخاب و خرید است. در این بخش قصد داریم از طریق آشنایی با انواع طرح‌ های فرش ایرانی راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

دسته‌بندی طرح و نقش فرش‌های ایرانی

اگر بخواهیم متنوع‌ ترین طرح ‌های فرش ایرانی را به شما معرفی کنیم، به 19 مدل جذاب و متنوع برخورد می‌کنیم. در این بخش ضمن معرفی انواع این طرح‌ها در خصوص مشخصات هر طرح صحبت می‌کنیم:

فرش با طرح نقشه آثار باستانی و بناهای اسلامی

فرش‌هایی که بر اساس یک بنا و یا آثار باستانی بافته می‌شوند در این گروه قرار می‌گیرند. اصولا در این فرش‌ها طراح یا بافنده سلیقه خود را با تغییرات در طرح اعمال میکند. معروف‌ترین این فرش‌ها شامل مسجد جامع اصفهان، گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، سردر امامزاده محروق، گنبد مسجد اما، تخت جمشید و.... است.

فرش‌های طرح شاه عباسی

اساس این فرش ها، گل معروف شاه عباسی است. در این طرح‌ها گل‌های شاه عباسی با بندهای ختائی و یا تلفیقی از اسلیمی آمیخته شده و نقش اصلی فرش را تشکیل می‌دهند. انواع آن‌ها شامل ترنج شاه عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی و... است.

فرش‌های طرح اسلیمی

یکی دیگر از طرح‌ های فرش ایرانی، فرش‌های طرح اسلیمی است. شکل اصلی این فرش‌ها را شاخه‌های دورانی میان برگ‌ها تشکیل می‌دهد. در واقع این شاخه‌ها برگرفته از طرح درخت است. فرش‌های اسلیمی انواع مخحتلفی دارند که معروف‌ترین آن‌ها اسلیمی دهن اژدر است. این طرح دارای انواع مختلف اسلیمی، اسلیمی بندری، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدر و... است.

فرش‌های طرح افشان

در این نوع طرح از فرش‌های ایرانی، همه بندها و نگاره‌ها پیوسته هستند و با یکدیگر ارتباط دارند. وقتی به این فرش‌ها نگاه می‌ کنید، گویی نقاش از شروع تا پایان قلم را برنداشته است. از دیگر ویژگی این فرش‌ها پراکندگی گل و برگ‌های موجود در آن است. در این فرش‌ها قرنیه‌ای  وجود ندارد و انواع آن شامل افشان دسته گلی، افشان حیوان‌دار، افشان ترنجی و... است.

فرش‌های طرح بته‌ای  (بته جقه)

در میان طراح‌های فرش ایرانی، طرح بته‌ای  از درخت سرو می‌آید. بته‌های سرکج در فرش‌های ایرانی که به نام بته جقه شناخته می‌شوند، در این فرش به خوبی به چشم می‌خورد. معروف‌ترین طرح‌های بته‌ای  شامل بته جقه، بته شاه گوزن، بته ترمه، بته سرابندی، بته خرقه‌ای  و... است.

فرش طرح اقتباسی

بر اساس تحقیقات و نظریات مختلف، فرش‌های این گروه بسیار شبیه به فرش‌های مناطق مرزی و کشورهای همسایه است. همین مسئله موجب شده است تا با نام اقتباسی شناخته شود. انواع فرش‌های طرح اقتباسی شامل طرح‌های معروف قفقازی و گوبلنی هستند.

فرش‌های طرح واگیره‌ای  یا بندی

این فرش ها، فرش‌هایی هستند که در آن‌ها یک قطعه کوچک از جهت طول و عرض در بافت تکرار می‌شود. این قطعات با هم دیگر پیوند دارند و به همین جهت بند بندی یا واگره نامیده می‌شوند. نام‌های فرعی این فرش‌ها شامل بندی اسلیمی، بندی پیچک، بندی شکسته، بندی کتیبه‌ای، بندی مستوفی، بندی ورامین یا میناخانی، بندی قالب خشتی یا لوزی، بندی ترنج دار، بندی درختی، بندی قابقابی، بندی شیر شکری یا بازوبندی، بندی سروی، بندی آدمکی یا ملانصرالدین، بندی بختیاری و.... است.

فرش‌های طرح درختی

در این فرش‌ها تا حد امکان سعی می‌شود تا ارتباط بین طبیعت و فرش حفظ شود. طرح‌های معروف درحتی شامل درختی جانوری، درختی سبزی کار یا آب‌نما، درختی ترنج‌دار، درختی سروی و درختی گلدانی است.

فرش‌های طرح ترکمن یا بخارا

طرح فرش‌های ترکمن مانند طرح‌های ایلی و مردم کوچ‌نشین است. این فرش‌ها به صورت ذهنی و بدون نقشه قبلی بافته می‌شوند. انواع این فرش‌ها شامل ترکمنی قاب یمونیف ترکمنی شانه ای، ترکمنی غزال گز، ترکمنی آخال، چهارقاب و... است.

فرش‌های طرح شکارگاهی

در میان انواع طرح‌ های فرش ایرانی، به فرش‌های طرح شکارگاهی برخورد می‌کنیم. در واقع این فرش‌ها نمادی از شکار را به رخ می‌کشند. در بخش‌های مختلف آن تیر و کمان، اسب، شکار و... را می‌بینیم. گروه‌های فرعی این طرح شامل شکارگاه درختی، ترنج‌ار، قابی، لچک ترنج و شکارگاه سراسری است.

فرش‌های طرح قابی یا خشتی

بافت فرش در چنین فرش‌هایی شامل قسمت‌های مختلف و قاب‌بندی است که به طور منظم در کنار هم قرار گرفته و دون هر قاب گل و برگ‌های مختلف به چشم می‌خورد. گروه‌های فرعی این فرش شامل اسلیمی، قابی قرآنی کرمان یا ستونی است.

فرش‌های طرح گل فرنگ

طرح‌های این گروه شامل بافتی از گل‌های طبیعی به ویژه گل رز در رنگ‌های مختلف زرد، آبی و سرخ است. انواع طرح‌های گل فرهنگ شامل بیجار، دسته گلی، گل و بلبل، لچک و... است.

فرش‌های گلدانی

در این فرش‌ها طرح گلدانی به چشم می‌خورد که گاه گلدانی بزرگ و پر از گل در مرکز فرش خودنمایی می‌کند. گروه‌های فرعی این طرح شامل گلدانی ختائی، دو طرفه، محرابی، سراسری، حاج خاتمی، لچ ترنج و.... است.

فرش‌های طرح محرابی

طرح اصلی این فرش‌ها بر اساس محراب است. محراب همان مکانی‌ست که در مسجد نمازگذاران امام جماعت قرار می‌گیرند. معمولا این طرح‌ها دارای تزئینات مختلف قندیل، گلدان و درختچه‌های کوچک هستند و انواع طرح‌های آن شامل محرابی قندیلی، محرابی گلدانی و محرابی درختی است.

طرح‌های مختلف فرش ایرانی با نقش اصیل را از کجا بخریم؟

در این بخش در خصوص متنوع‌ ترین طرح ‌های فرش ایرانی صحبت کردیم. در صورتی که قصد خرید فرش دارید، از طریق مطالعه این مطالب می‌توانید با طرح‌های مختلف آشنا شده و بر اساس سلیقه و بودجه بهترین طرح را انتخاب کنید. برای خرید انواع طرح‌ های فرش ایرانی با کیفیت و اصیل، فرش آشپزخانه، فرش اتاق کودک، فرش پذیرایی و... با ما در ارتباط باشید و در وب سایت رسمی ما، انواع مدل‌ها را مشاهده نمایید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه